جستجو

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان کم شنوایی با سلول های بنیادی

دنیایی که در آن زندگی می کنیم روزانه دست خوش تغییر و تحولات عظیمی می شود که یکی از این حوزه ها، حوزه پزشکی است. که بیشترین تغییرات و پیشرفت ها را در این میان داشته است.یکی از این موارد که دستاورد عظیم و چشم گیری در طول این سال ها بوده کشف و ساخت سلول ‌های بنیادی و درمان کم شنوایی با سلول بنیادی بوده است.

سلول های بنیادی توانایی این را دارد که با پیوند به اعضاهای مختلف بدن که دچار مشکل و عارضه شده اند. عضو رادرمان و بیماری را برطرف کند. همچنین برخی از محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به بازیابی عملکرد در ساختار شنوایی کمک کنند.

باید بدانید که سلول های بنیادی برگرفته از خون بند ناف در زمان بارداری است. که بعد از تشکیل کامل جنین قابل برداشت و استفاده خواهد بود. سلول های بنیادی بدن خود ما هم چنین عملکردی دارد که در زمان کسالت و بیماری ها به فرایند درمان ما کمک خواهد کرد.

به گونه ای می توان این سلول ها را مادر و رئیس باقی سلول های بدن دانست. چرا که همان طور که گفته شد توانایی های بالایی دارد. از جمله توانایی باز ساخت خود و سلول های بنیادی که در حال حاضر در مرحله ساخت است نوع قوی از آن می باشد. سلول‌های بنیادی جنینی از یک بلاستوسیست که سن آن ۴ تا ۵ روز است، به وجود می‌آیند.

پیشرفت هایی برای درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

سلول های بنیادی در چه مواردی کاربرد دارد؟

در تحقیقات علمی ثابت شده است که تا به امروز حدود سه هزار نفر با بیماری های مختلف موفق شده اند با این روش درمان شوند. سلول های بنیادی مختص به مشکل و بیماری خاصی نیست. و می توان از آن برای درمان انواع و اقسام بیماری ها مانند سرطان ، مشکلات ریوی، نقص عضو و همچنین مشکلات شنوایی استفاده کرد. که در نوع خودش اتفاق کم نظیر و فوق العاده ای است.

هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن که آسیب و جراحت دیده موثر بوده . و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آن ها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

یکی از مشکلات ناراحت کننده و سخت مشکل ناشنوایی یا کم شنوایی است. که به دلایل مختلفی رخ میدهد و بهتر است با عادت های مضر برای شنوایی آشنا شوید . شنوایی در همه انسان ها و حتی حیوانات کمک می کند تا حیات خود را حفظ کنند. و به وسیله آن از خطراتی که ممکن است باعث آسیب زدن به آن ها شود آگاه شوند.

اما سوال این است که آیا درمان قطعی برای درمان ناشنوایی یا کم شنوایی با سلول بنیادی وجود دارد یا خیر؟ باید بدانید که سلول های بنیادی توانایی این را دارند که بعد از پیوند به گوش به طور مستقیم و هدفمند به تعمیر و بازسازی دوباره اجزای داخلی گوش که آسیب دیده اند یا مشکلی دارند بپردازند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سلول‌های بنیادی توانایی لانه گزینی در محل آسیب دیده را دارند. آن‌ها همچنین ممکن است پتانسیل تحریک مکانیسم ترمیم سایت آسیب دیده را داشته باشند.

اگر خود را در محیطی شلوغ و پر ازدحام تصور کنید. و ببینید که توانایی درک و شنیدن هیچ یک از گفته های اطرافیانتان را ندارید. قطعا درک خواهید کرد که چه مشکل سخت و بد رنج است.

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد مشکل در شنوایی آسیب رسیدن به سلول های مویی در درون حلزون گوش می باش که نمی توانند پیام های عصبی را دریافت کنند. و آن را به صورت صوت به فرد منتقل کنند.

در صورتی که بتوان این سلول‌های بنیادی را به گوش داخلی (حلزون) پیوند زد، می‌توانند سلول‌های مشابه سلول مویی را در حلزون ایجاد کرده و به بازسازی فرایند شنوایی کمک کنند.

تحقیقات ثابت کرده اند که درمان کم شنوایی با سلول بنیادی می توانند جایگزین این سلول های مویی مهم شوند. و به وظایف آن ها عمل کنند. با پیوند سلول های بنیادی گوش آن ها با انجام فعل انفعالاتی می توانند به بازیابی شنوایی کمک کنند.

سلول های بنیادی می توانند دقیقا مانند سلول های مویی گوش داخلی رفتار کنند و از این طریق به بازیابی شنوایی کمک می کنند. و این مشکل بزرگ که بسیاری از مردم جهان را در سختی قرار داده است ، بر طرف کنند تا آن ها نیز از نعمت شنوایی برخوردار شوند.

درمان کم شنوایی با سلول بنیادی

آیا درمان کم شنوایی با سلول بنیادی درمان قطعی هست؟

متاسفانه باید گفت که هنوز سلول های بنیادی به آن شکل جدی و کاربردی در دستور کار قرار نگرفته اند. و هنوز جای آزمایش و پیشرفت دارد. چرا که مسئله ساده و پیش پا افتاده ای نیست. و نیاز به صرف زمان و هزینه ی زیادی برای تکمیل شدن تحقیقات و آزمایشات بالینی یدارد تا بتوان با قطعیت راجب آن نظر داد. و در اغلب موارد به کار گرفت.

همچنین درمان کم شنوایی با سلول های بنیادی احتیاج به تجهیزات و لوازم پزشکی وغیر پزشکی زیادی دارد. که تمام این موارد گفته شده در کنار هم هرچه سریع تر شدن این روند را قوت می بخشد.

اما آزمایشات بالینی انجام شده تاکنون اکثرا نتایج مثبت داشته اند. و هم اکنون نیز پزشکان و دانشمندان ما در حال یافتن راهی برای به کار گیری این سلول های ارزشمند در پزشکی مدرن می باشند.

سلول‌های بنیادی تا چه زمانی برای استفاده آماده می شوند؟

اگرچه در حال حاضر دانشمندان می‌توانند تقسیم سلول های بنیادین را در آزمایشگاه کنترل کنند؛ ولی هنوز قادر به کنترل رشد سلول های بنیادین در گوش داخلی حیوانات یا انسان نیستند. به گفته محققان هنوز حدود 10-5 سال مطالعه برای استفاده از سلول های بنیادین در درمان کم شنوایی انسان مورد نیاز است.

جای نگرانی نیست چون که متخصصان و پزشکان متبحر زیادی از سرتاسر دنیا در حال مطالعه و آزمایش فوق پیشرفته روی این موضوع هستند. و هر روزه خبر های خوبی درباره پیشرفت روز از افزون این موضوع به ما می دهند.

اما متاسفانه تاریخ دقیقی برای این موضوع انتخاب یا اعلام نشده چون همه چیز بستگی به نتایج به دست آمده دارد. و باید منتظر بمانیم تا ببینیم که کی این اختراع فوق‌العاده پزشکی در دستور کار خواهد قرار گرفت.

و مردم با خیال راحت می توانند در درمان اغلب بیماری ها از آن بهره مند شوند. و دیگر ناراحتی راجع به مشکلات و بیماری های خود و اطرافیانشان نداشته باشند که قطعا این موضوع اتفاق دور از انتظاری نیست.

با مطالعه متن فوق امیدواریم نسبت به درمان کم شنوایی با سلول بنیادی اطلاعات کسب کرده باشید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :