جستجو

عادات بد و مضر برای حس شنوایی

آنچه در این مطلب میخوانید

برخی رفتار های انسان برگرفته از عادت است و بعضی از این عادت ها می تواند از عادات مضر برای شنوایی باشد. حس شنوایی یکی از مهم ترین حواس انسان می باشد که به وسیله آن انسان با محیط و اطرافیان ارتباط برقرار می کند. شنیدن به معنای این است که صداها و اطلاعات شنوایی از محیط اطراف جمع آوری و وارد سیستم شنوایی می شود.

مهارت گوش دادن یا پردازش شنیداری یعنی صداهایی (صداهای غیرگفتاری و گفتاری) که شنیده شده مورد تجزیه تحلیل قرار گیرد. به همین دلیل عدم مراقبت از حس شنوایی باعث محرومیت انسان از ارتباط با اطرافیان و محیط می شود.

همچنین از دست رفتن قدرت شنوایی به تدریج صورت گرفته و فاقد درد می باشد، اما متاسفانه اثرات آن دائمی و غیر قابل برگشت است، چرا که سلول هایی مویی حلزون گوش قابلیت بازسازی مجدد ندارند. در این مقاله به بررسی برخی از رفتارهای پرخطر برای دستگاه شنوایی و عادات مضر برای شنوایی می پردازیم.

عادات مضر برای شنوایی

جدی نگرفتن بی توجهی کودکان به اصوات

بعضی از عادات مضر برای شنوایی می تواند از دوران کودکی اتفاق بیافتد این وظیفه والدین است که این عادات را شناسایی کرده و از عادی شدن و ادامه پیدا کردن عادات مضر برای شنوایی جلوگیری کنند.

والدین باید به صورت مکرر و مرتب کودک خود را در معرض آزمایش اصوات قرار دهند  و واکنش های او را بررسی نمایند. کودکان به علت فراگیری گفتار و نقش مهم حس شنوایی در گفتار، باید از نظر شنوایی طبیعی باشند.

بی توجهی نسبت به کم شنوایی های خفیف در کودکان گاها باعث خسارات جبران ناپذیری در بزرگسالی می شود. در صورتی که کودک شما نسبت به صدا زدن، اصوات ناگهانی، اصوات بلند، اصوات اسباب بازی و… بی توجه باشد باید بلافاصله موضوع را با شنوایی شناس در مجموعه بشنو، در میان بگذارید.

کم شنوایی یکی از مشکلات رایج در بین کودکان می باشد. تشخیص زودهنگام با استفاده از شنوایی سنجی می تواند مشکلات و عوارض کم شنوایی را تا حدود زیادی در کودکان برطرف کند.

عادات مضر برای شنوایی

پایین دادن شیشه‌های ماشین هنگام رانندگی

ممکن است کودک شما داخل ماشین هنگامی که در حال رانندگی هستید . شیشه های ماشین را پایین بکشد و سرش را بیرون کند . این کار بچه ها باعث کم شنوایی گذرا می شود که ممکن است در صورت تکرار مکرر ، آزار دهنده تر و جدی تر شود.

عدم استفاده از محافظ شنوایی در مشاغل پرسروصدا

در اکثر مشاغل و حرفه ها داشتن حس شنوایی سالم از ارکان اصلی است. در محیط کار، افراد نیاز دارند تا دستورات و علائم آگاهی دهنده را بخوبی بشنوند. مشاغل صنعتی، تراشکاری، جوشکاری، کارخانجات و… نویز بسیار زیادی را تولید می کنند.

قرار گرفتن به صورت مداوم در معرض صداهای بلند و بالاتر از ۸۵ دسی بل می تواند ابتدا باعث کم شنوایی موقت و در ادامه باعث کم شنوایی دائمی می شود که این جزو عادات مضر برای شنوایی محسوب می شود.

کارگران مشغول به کار در مراکز صنعتی باید از محافظ های گوش استفاده نمایند. هم چنین استراحت دوره ای در طول روز نیز بسیار مهممی باشد. اگر قرار است به‌ مدت یک یا چند روز از ابزارهای پر سر و صدا که میتواند به شنوایی شما آسیب بزند ، استفاده کنید حتما گوش‌هایتان را با کلاه کاسکت یا گوشی‌های مخصوص بپوشانید.

عادات مضر برای شنوایی

داشتن تغذیه نا مناسب

برای جبران عادات مضر برای شنوایی باید تغذیه مناسب داشت. جالب است بدانید گوش مانند اعضای دیگر بدن نیاز به تغذیه دارد. نتایج پژوهش‌ها نشان داده افرادی که به ناشنوایی مبتلا هستند، کمبود مواد مغذی مثل ویتامین 9 B ، منیزیم ، ویتامین E و… داشته اند. داشتن تغذیه خوب میتواند از ابتلا به کم شنوایی جلوگیری کنید :

برای جلوگیری از کم شنوایی ناشی از افزایش سن شما میتوانید ۱ یا ۲ بار در هفته ماهی یا قرص امگا ۳ مصرف کنید. علت این است که این عوامل رگ های خونی سیستم گوش را تقویت می کند و مواد مغذی را در اختیار گیرنده های حساس شنوایی قرار می دهند.

بیشتر مشکلات شنوایی زمانی شروع می شوند که سلول های مویی موجود در حلزون گوش و یا گوش داخلی خوب کار نکنند و یا بمیرند. اما افزایش خونرسانی به گوش داخلی و سرکوب التهاب های موجود در بدن از جمله مهم ترین روش هایی هستند که با کمک آنها می توان از آسیب به شنوایی جلوگیری کرد.

با این حساب تغذیه نامناسب را می توان از عادات مضر برای شنوایی دانست.

عادات بد و مضر برای شنوایی

گوش دادن به موسیقی و موزیک با صدای بلند

عادت به شنیدن موسیقی با صدای بلند می تواند از عادات مضر برای شنوایی باشد

استفاده از هدفون و هندزفری و گوش دادن به موسیقی در بین تمامی اقشار از جمله جوانان گسترش یافته است. در درون گوش سلول های حساس شنوایی به نام سلول های موئی وجود دارد. وظیفه سلول های موئی دریافت و تبدیل محرک صوتی به محرک الکتریکی برای ارسال به مراکز بالاتر از جمله مغز می باشد.

این سلول ها در تقویت سیگنال نیز نقش دارند. استفاده غیر مجاز از هندزفری و موسیقی بلند باعث آسیب به سلول های موئی و از بین رفتن حس شنوایی می شود و یکی دیگر از عادات مضر برای شنوایی است.

وقتی با صدای بلند به موسیقی گوش می‌دهید، سلول های گوش داخلی شروع به تولید ماده‌ای سمی می‌کند که به خودی خود خطرناک نیست، اما ترشح زیاد آن باعث از بین بردن همین سلول های اصلی گوش می‌شود. هرچه صدای موسیقی بلندتر باشد روند ترشح این ترکیب با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

این مسئله در مورد حضور در کنسرت ها یا استفاده از صدای استریو در اتومبیل نیز صادق است. هر زمان که میخواهید در مکانی قرار بگیرید که برای طولانی مدت در معرض صدای بلند هستید؛

باید اقداماتی را جهت کاهش خطر و شدت صدا انجام دهید. توصیه می شود در صورت استفاده از هندزفری، صدای موسیقی را از حد مجاز بیش تر نکنید. هم چنین به هیچ وجه به صورت مداوم از هندزفری استفاده نکنید.

اگر در هنگام گوش دادن به موسیقی با هندزفری یا هدفون نمی‌توانید یک مکالمه را بشنوید، احتمالاً در حال آسیب رساندن به حس شنوایی خود هستید.

فریاد کشیدن و ضربه به گوش

یکی دیگر از عادات مضر برای شنوایی فریاد کشیدن در گوش دیگران است و می تواند باعث آسیب رساندن به پرده گوش و دستگاه شنوایی دیگران شود. اگر صدای ما به‌ طور متوسط 50 دسی‌بل باشد وقتی داد می‌کشیم به صد دسی‌بل هم می‌رسد و گوش انسان ممکن است با 80 دسی‌بل نیز کر شود. فریاد کشیدن در گوش دیگران می تواند باعث ترومای شنوایی شود.

ضربه و سیلی برای گوش بسیار خطرناک است و شرکت انسان در مسابقه هایی که به گوش ضربه و یا سیلی زده شود می تواند از عادات مضر برای شنوایی باشد.

ضربه به گوش نیز ممکن است باعث آسیب به سیستم شنوایی شود.

عادات مضر برای شنوایی

مصرف دارو بدون تجویز پزشک

مصرف دارو های خاص و بدون نسخه می توانند از عادات مضر برای شنوایی باشند.

داروهای سمی گوش داروهای اتوتوکسیک نامیده می شوند. بعضی از داروها برای سیستم شنوایی سمی می باشند و آسیب بسیار جدی به سیستم شنوایی وارد می کنند و حتی باعث کری می شوند. برای مثال مصرف داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین با دوز‌های بالا ، دارو های ضد افسردگی ، آنتی بیوتیک ها و … گاهی باعث کم‌شنوایی موقت می‌شوند.

بهتر است برای استفاده از هر دارویی از پزشک مشورت گرفت. به خصوص افراد با بیماری های کلیوی، قلبی و عروقی، مشکلات فشار خون، کم کاری و پرکاری تیروئید باید برای استفاده از دارو حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

اگر علت افت شنوایی در شما نیز مصرف طولانی مدت داروهاست، بهتر است تحت نظر پزشک خود مصرف آنها را قطع کنید و نوع دیگری از داروها را جایگزین کنید. بدون شک این تغییرات دارویی باعث بهتر شدن شنوایی شما خواهد شد.

داشتن اضافه وزن

پرخوری و داشتن رژیم های غذایی چرب و پر نمک می تواند از عادات مضر برای شنوایی باشد. زیرا این رژیم غذایی می تواند باعث ابتلای فرد به جاقی و فشار خون و دیابت شود که هر سه عامل از عواملی هستند که می توانند به نوعی شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار دهند.

چاقی و اضافه وزن خطر افت شنوایی را افزایش می دهد. به این دلیل که اصولا اضافه وزن و چاقی با بیماری مانند فشار خون بالا در ارتباط است، میتواند به طور قابل توجهی جریان خون گوش داخلی را کم می کنند. شما با ورزش کردن میتوانید  خطر افت شنوایی 15 درصد کمتر از بقیه کمتر کنید.

عادات مضر برای شنوایی

اثر استفاده از گوش پاک کن در عادات مضر برای شنوایی

استفاده از گوش پاک کن می تواند بدترین عادات مضر برای شنوایی باشد.

برخی از افراد برای خارج کردن ترشحات گوش خود از گوش پاک کن استفاده می کنند. نکته ابتدایی که این افراد باید توجه کنند این است که ترشح گوش برای محافظت از گوش بسیار ضروری است و گوش به صورت خودکار اقدام به خارج کردن ترشحات می کند. استفاده از گوش پاک کن می تواند حتی باعث پارگی پرده گوش شود.

هم چنین گوش پاک کن می تواند سرومن گوش را در نزدیکی پرده جمع آوری کند و باعث مسدود شدن و بیماری های گوش خارجی شود و یکی از بدترین عادات مضر برای شنوایی است.به همین خاطر باید حتی الامکان از مصرف گوش پاک کن پرهیز شود.

شیرجه زدن در استخر

یکی از عادات مضر برای شنوایی شیرجه زدن در استخر بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی می باشد.

شناگران به این نکته توجه کنند که شیرجه‌زدن از ارتفاع خیلی زیاد ممکن است باعث بروز مشکلات دائمی شنوایی شود. در این مواقع برای بالا آمدن به سطح آب حتما حواس‌تان به فشار آب باشد. بهتر است برای پیشگیری از مشکل کم‌شنوایی موقت از گوش‌گیرهای مخصوص شنا استفاده کنید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند از عادات مضر برای شنوایی باشد با این حال مشاهده شده بعضی از افراد برای تسکین درد گوش بزرگسالان و یا حتی نوزادان از دود سیگار استفاده می کنند. که این مسئله می تواند باعث بروز عفونت در گوش افراد شود.

طبق مطالعاتی که صورت گرفته افراد سیگاری بیشتر از غیرسیگاری ها به کاهش شنوایی و اختلالات شنوایی مبتلا می شوند. این نکته رو در نظر داشته باشید که خطرات سیگار فقط برای فرد سیگاری نیست. تمام افرادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم در مواجهه با دود سیگار قرار دارند نیز تحت تاثیر آسیب های سیگار قرار خواهند گرفت.

عادات مضر برای شنوایی

شنا در آب های آلوده و کثیف

یکی دیگر از عادات مضر برای شنوایی شنا کردن در آب های آلوده و کثیف می باشد.

آب های آلوده منبع میکروب ها و باکتری های بیماری زا می باشند. شنا کردن در آب های آلوده باعث ورود عوامل بیماری زا به گوش و بروز عفونت در گوش می شود. عفونت گوش اوتیت نامیده می شود. به هیچ وجه در آب شیرجه نزنید. شیرجه زدن باعث بهم خوردن فشار داخل گوش می شود و ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود.

تغییرات رفتاری یا تغییر در صدا یا نحوه‌ ادای کلمات جزو علائم ابتدایی شروع مشکلات شنوایی است. وقتی فردی مدام از مخاطب خود می‌خواهد حرف خود را تکرار کند یا از او می‌خواهد کمی بلندتر صحبت کند، لازم است به پزشک مراجعه کند تا از او تست شنوایی سنجی گرفته شود.

اگر نگران از دست دادن شنوایی خود هستیم، باید در اسرع وقت با مراجعه به پزشک، شنوایی خود را مورد ارزیابی قرار دهیم. هر چه کم شنوایی زودتر تشخیص داده شود، زودتر می‌توان اقدامات لازم را برای توقف یا کند کردن روند آن در نظر گرفت.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :