جستجو

همه چیز در مورد آزمایش پاپ اسمیر

آنچه در این مطلب میخوانید

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر که به نام تست پاپ نیز شناخته می شود، روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان است. دهانه رحم انتهای باریک و تحتانی رحم است که در بالای کانال واژن قرار دارد و تست پاپ اسمیر شامل جمع آوری سلول از دهانه رحم است.

تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم از طریق آزمایش پاپ اسمیر به زنان این شانس را می دهد که تحت درمان قرار گیرند. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می تواند تغییراتی را در سلول های دهانه رحم که ممکن است نشان دهنده سرطان در آینده باشد را تشخیص دهد. تشخیص زود هنگام این سلول های غیرطبیعی از طریق آزمایش پاپ اسمیر اولین گام در جلوگیری از پیشرفت سرطان دهانه رحم است.

آزمایش پاپ اسمیر

چرا آزمایش پاپ اسمیر انجام شود؟

پاپ اسمیر آزمایشی است که برای غربالگری سرطان دهانه رحم استفاده می شود. این آزمایش معمولاً با معاینه لگنی همراه است. تست پاپ می تواند با تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ترکیب شود. ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک عفونت شایع مقاربتی است که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود. در برخی موارد می توان همزمان با تست پاپ اسمیر تست HPV انجام داد.

در این آزمایش ساده، برخی از ترشحات دهانه رحم یا سلول های دهانه رحم، توسط متخصص زنان یا ماما در طول معاینه لگن با استفاده از چیزی شبیه گوش پاک کن خارج می شود و برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود.

چه کسانی باید پاپ اسمیر انجام دهند؟

شما و پزشکتان می توانید تصمیم بگیرید که چه زمانی و چند وقت یکبار آزمایش پاپ را شروع کنید. با این حال، پزشکان به طور کلی توصیه می کنند که آزمایش پاپ را از سن ۲۱ سالگی و یا ۳ سال بعد از اولین رابطه جنسی واژینال شروع کنید.

آزمایش پاپ اسمیر

هر چند وقت یکبار تست پاپ اسمیر باید تکرار شود؟

پزشکان معمولاً هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را برای زنان بین ۲۱ تا ۶۵ سال تکرار می کنند. طبق پروتکل های اداره بهداشت ۳ سال بعد از اولین رابطه جنسی واژینال خانم ها باید تست پاپ اسمیر بدهند. اگر تست پاپ با تست HPV ترکیب شود، زنان 30 ساله و بالاتر می توانند هر پنج سال یک بار تست پاپ انجام دهند. همچنین، زنان می توانند به جای آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش HPV را انجام دهند. اگر فاکتورهای خطر خاصی دارید، پزشک ممکن است بدون در نظر گرفتن سن شما، اغلب آزمایش پاپ را توصیه کند. این عوامل خطر عبارتند از:

  • تشخیص سرطان دهانه رحم یا تست پاپ اسمیر که سلول های پیش سرطانی را نشان می دهد.
  • مواجهه قبل از تولد با دی اتیل استیل بسترول (DES).
  • عفونت HIV
  • تضعیف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا مصرف مزمن کورتیکواستروئید
  • سابقه مصرف دخانیات
  • داشتن پارتنرهای جنسی متعدد
  • عدم رعایت بهداشت توسط خانم و یا شریک جنسی در هنگام رابطه جنسی
  • داشتن سابقه خانوادگی کنسر
  • داشتن رابطه جنسی واژینال قبل از سن ۱۸ سالگی

شما و پزشکتان می توانید در مورد مزایا و خطرات تست پاپ اسمیر صحبت کنید و بر اساس عوامل خطرتان تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین است.

آزمایش پاپ اسمیر

چه زمانی آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنیم؟

چه کسانی می توانند آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند؟ در شرایط خاص، افراد و پزشکان آنها ممکن است تصمیم بگیرند که انجام آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند، مانند:

پس از هیسترکتومی کامل: پس از هیسترکتومی کامل، که به معنای برداشتن رحم و دهانه رحم است، از پزشک خود بپرسید که آیا نیاز به ادامه آزمایش پاپ اسمیر دارید یا خیر. اگر هیسترکتومی برای یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم رحم انجام شود، می توان از تست پاپ اسمیر صرف نظر کرد. اما اگر هیسترکتومی برای بیماری های پیش سرطانی یا سرطان رحم انجام شود، ممکن است پزشک ادامه آزمایش پاپ اسمیر را توصیه کند.

سن بالاتر: پزشکان عموماً موافق هستند که اگر آزمایشات قبلی سرطان دهانه رحم منفی باشد، زنان می توانند در سن ۶۵ سالگی از انجام آزمایش پاپ اسمیر خودداری کنند. در مورد گزینه های خود با پزشک خود صحبت کنید و بر اساس عوامل خطر تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین است. علاوه بر این، اگر فردی چندین شریک جنسی داشته باشد، پزشک ممکن است ادامه آزمایش پاپ را توصیه کند.

طریقه انجام آزمایش پاپ اسمیر

خطرات و عوارض تست پاپ

تست پاپ اسمیر روشی مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است، اما در شرایط خاصی تست پاپ بدون خطا نیست و می تواند نتایج منفی کاذب بدهد. این بدان معناست که حتی اگر سلول‌های غیرطبیعی وجود داشته باشد، ممکن است آزمایش نشان دهد که هیچ ناهنجاری وجود ندارد، اما منفی کاذب به این معنی نیست که چیزی اشتباه است. عواملی که ممکن است منجر به نتیجه منفی تست پاپ شود عبارتند از:

  • ناکافی بودن سلول های جمع آوری شده
  • سلول های غیر طبیعی نادر هستند
  • سلول های خونی یا التهابی که سلول های خارجی را درمان می کنند.

این موارد در شرایطی رخ می دهد که نکات ویژه ای که قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید انجام دهیم را انجام نداده باشیم. این شرایط در ادامه مقاله ذکر شده لطفا با ما همراه باشید.

اگرچه سلول های غیر طبیعی تشخیص داده نمی شوند، اما نگران نباشید عنصر زمان به نفع زنان است. سرطان دهانه رحم سال ها طول می کشد تا ایجاد شود و اگر یک آزمایش سلول های غیر طبیعی را تشخیص ندهد، آزمایش بعدی ممکن است تشخیص دهد.

چگونه برای آزمایش پاپ اسمیر آماده شویم؟

برای اطمینان از موثرترین تست پاپ اسمیر، نکات زیر را قبل از انجام آزمایش رعایت کنید:

حداقل ۷ روز قبل از انجام پاپ اسمیر از رابطه واژینال، دوش و استفاده از داروهای واژینال یا فوم ها، کرم ها یا ژل های اسپرم کش خودداری کنید. می تواند سلول های غیر طبیعی دهانه رحم را پاک یا پنهان کند.

سعی کنید تست پاپ را همزمان با سیکل قاعدگی خود تعیین نکنید.

تجهیزلت مورد نیاز آزمایش پاپ اسمیر

مراحل انجام پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. از شما خواسته می شود که لباس خود را از کمر به پایین درآورید. شما به پشت روی تخت معاینه مخصوص به نام ژنیکولوژی دراز می کشید و زانوهایتان را خم کرده و پاهایتان را روی تکیه گاه هایی به نام رکاب قرار می دهید.

پزشک یا ماما ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن می‌کند. اسپکولوم دیواره های واژن را جدا می کند تا پزشک به راحتی دهانه رحم را ببیند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث احساس فشار در ناحیه لگن شود. سپس پزشک از یک برس نرم و یک ابزار خراش دادن مسطح به نام اسپاتول یا اسپاچولا برای نمونه برداری از سلول های دهانه رحم استفاده می کند. معمولا باعث درد نمی شود.

نمونه جمع آوری شده به دو روش برای آزمایشگاه ارسال می شود:

روش اول درون ظرف مخصوص در یک ظرف حاوی مایعات مخصوص جهت نرسیدن هوا و تغییر شکل ندادن سلول های نمونه برداشت شده

روش دوم با قرار دادن نمونه بر روی شیشه (لام آزمایشگاه) و اسپری فیکساتور جهت دور نگهداشتن از اکسیژن و تغییر فرم سلولی و در نهایت ارسال به آزمایشگاه پاتولوژی.

آزمایش پاپ اسمیر

جهت افزایش آگاهی و آشنایی با بهترین دکتر شنوایی سنجی نوزادان اینجا کلیک کنید.

محدودیت های بعد از انجام آزمایش پاپ اسمیر

پس از انجام آزمایش اسمیر می توانید بدون محدودیت به فعالیت های روزانه خود ادامه دهید. بسته به نوع تست پاپ شما، پزشک نمونه سلول های جمع آوری شده از دهانه رحم را به ظرفی حاوی مایع مخصوص (اسمیر بر پایه مایع) یا یک لام شیشه ای (پاپ اسمیر سنتی) منتقل می کند.

نمونه به آزمایشگاه برده می شود و در آنجا زیر میکروسکوپ برای بررسی ویژگی هایی که ممکن است نشان دهنده سرطان یا یک وضعیت پیش سرطانی باشد، بررسی می شود. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید نتایج آزمایش خود را دریافت کنید.

تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر می تواند پزشک را از وجود سلول های مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتر دارند آگاه کند. نتایج پاپ اسمیر به شرح زیر است.

نتایج عادی

اگر آزمایش پاپ اسمیر فقط سلول های طبیعی دهانه رحم را نشان دهد، به شما گفته می شود که نتیجه آزمایش منفی است. تا پاپ اسمیر و معاینه لگن بعدی نیازی به درمان یا آزمایشات بیشتری نخواهید داشت.

نتایج مشکوک و غیر طبیعی

نتیجه آزمایش پاپ اسمیر

اگر سلول های غیرطبیعی یا متفاوتی در طی تست پاپ اسمیر یافت شود، نتیجه آزمایش مثبت تلقی می شود. بهترین نتیجه سرطان نیست. معنای یک نتیجه مثبت به نوع سلول های یافت شده در آزمایش بستگی دارد. در اینجا برخی از اصطلاحاتی که پزشک شما استفاده خواهد کرد و اقدامات بعدی وجود دارد:

سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASCUS): سلول های سنگفرشی نازک و مسطح هستند و در سطح کل دهانه رحم رشد می کنند. در این مورد، تست پاپ سلول های سنگفرشی کمی غیر طبیعی را نشان داد، اما تغییرات به وضوح نشان دهنده وجود سلول های پیش سرطانی نبود. اگر تست پاپ به صورت مایع انجام شده باشد، پزشک ممکن است نمونه را مجددا آزمایش کند تا ویروس‌های سرطان‌زا مانند انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی را بررسی کند. سلول های غیرطبیعی که در نتایج آزمایش یافت می شوند جای نگرانی نیست مگر اینکه یک ویروس پرخطر وجود داشته باشد. در صورت وجود ویروس های نگران کننده، آزمایشات اضافی ضروری است.

ضایعه سنگفرشی داخل اپیتلیال: این اصطلاح به این معنی است که سلول های جمع آوری شده از پاپ اسمیر ممکن است سرطانی باشند. اگر میزان جهش کم باشد، به این معنی است که اندازه، شکل و سایر ویژگی های سلول نشان می دهد که اگر ضایعه سرطانی پیدا شود، ممکن است چندین سال طول بکشد تا سرطانی شود. اگر میزان جهش بالا باشد، احتمال اینکه ضایعه زودتر به سرطان تبدیل شود بیشتر است. برای نتیجه گیری قطعی به آزمایش های تشخیصی بیشتری نیاز است.

سلول های غده آتیپیک. سلول های غده ای سلول هایی هستند که مخاط تولید می کنند و در داخل دهانه رحم و رحم رشد می کنند. سلول‌های غدد غیر معمول ممکن است کمی عجیب به نظر برسند، اما مشخص نیست که سرطانی هستند یا خیر. تحقیقات بیشتری برای تعیین علت سلول های غیر طبیعی و اهمیت آنها مورد نیاز است.

کارسینوم سلول سنگفرشی یا سلول های آدنوکارسینوما: این نتیجه به این معنی است که سلول های جمع آوری شده برای تست پاپ آنقدر منفی به نظر می رسند که آسیب شناس تقریباً از وجود سرطان مطمئن است. “کارسینوم سلول سنگفرشی” به سرطانی اطلاق می شود که در سلول های صاف دهانه رحم ایجاد می شود. “آدنوکارسینوم” به سرطانی اطلاق می شود که در سلول های غده ای ایجاد می شود. در صورت یافتن چنین سلول هایی، پزشک درمان سریع را توصیه می کند.

اگر نتیجه تست پاپ غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی را با استفاده از ابزار بزرگ‌نمایی مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی بافت‌های دهانه رحم، واژن و فرج انجام دهد. پزشک همچنین ممکن است از هر ناحیه ای که غیرطبیعی به نظر می رسد نمونه برداری کند. سپس نمونه بافت برای تجزیه و تحلیل و تشخیص نهایی به آزمایشگاه فرستاده می شود

انجام آزمایش پاپ اسمیر

چه زمانی انجام آزمایش پاپ اسمیر ضروری است؟

بعد از اولین رابطه جنسی یا بعد از ازدواج باید سالی یکبار تست پاپ اسمیر انجام شود و بعد از دو جواب منفی هر سه سال یکبار تکرار می شود ولی باز هم طبق نظر پزشک و امکان پذیر است. لازم برای انجام این کار هر سال آزمایش پاپ انجام دهید.

آزمایش پاپ اسمیر معمولاً حداقل ۴۸ ساعت پس از دو هفته از قاعدگی انجام می شود. الگوی غربالگری سرطان دهانه رحم، جستجوی سلول های پیش سرطانی و سرطانی و نظارت بر انواع عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی در نواحی دهانه رحم و واژن است. انجام این آزمایش باعث تشخیص و رفع بیماری در مراحل اولیه می شود.

در کشورهای پیشرفته این روش غربالگری خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا ۷۵ درصد کاهش داده است، اما در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم آگاهی از روش غربالگری، میزان ابتلا به این سرطان همچنان بالاست و امروزه ۸۰ درصد سرطان دهانه رحم می باشد. مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

اگر سلول‌های دهانه رحم در آزمایش پاپ اسمیر معمولی که روی لام‌های شیشه‌ای پخش می‌شود به خوبی ظاهر نشوند، دقت آزمایش کاهش می‌یابد، بنابراین پزشکان اغلب نمونه سلول‌های دهانه رحم را در یک مایع نگهدارنده مخصوص قرار می‌دهند و به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. به این ترتیب، روشی که سلول ها در مایع شناور می شوند. به آن سیتولوژی مایع پایه می گویند

طریقه انجام آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر در چه سنی ضروری است؟

به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند که این آزمایش را از سن ۲۱ سالگی شروع کنید. زنان بالای ۲۱ سال از نظر جنسی فعال باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. تست پاپ اسمیر نیز در لیست تست های اولیه بارداری توصیه می شود. اگر بیش از زمان توصیه شده از آخرین آزمایش پاپ اسمیر گذشته باشد، یا اگر دهانه رحم شما نیاز به معاینه داشته باشد، ممکن است پزشک قبل از بارداری آزمایش پاپ اسمیر و HPV را توصیه کند. اما زمان انجام تست پاپ اسمیر به شرح زیر است.

  • بالای ۲۱ سال: در صورت نداشتن رابطه جنسی لازم نیست، اما در صورت داشتن رابطه جنسی هر ۳ سال یک بار
  • ۲۱ تا ۲۹ سال: هر ۳ سال یک بار
  • ۳۰ تا ۶۵ سال: هر ۳ تا ۵ سال یک بار. اگر جواب آزمایش HPV قبلی و پاپ اسمیر منفی باشد
  • بعد از ۶۵ سالگی: آزمایش ممکن است دیگر لازم نباشد، اما حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

چه زمانی انجام تست پاپ بیشتر ضروری است؟

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

  • ترشحات غیر طبیعی واژن
  • خونریزی یا لکه بینی خارج از پریود
  • درد یا خونریزی واژن در حین یا بعد از رابطه جنسی
انجام آزمایش پاپ اسمیر

به جز آزمایش اسمیر، چه آزمایش دیگری برای خانم ها مهم است؟

به طور کلی، دو آزمایش غربالگری می تواند به پیشگیری یا تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در زنان کمک کند. یکی تست پاپ اسمیر و دیگری تست HPV. تست HPV همزمان با تست پاپ اسمیر انجام می شود. اگر هر دو آزمایش منفی باشد، پزشک ممکن است آزمایش غربالگری دیگری را در عرض 5 سال پیشنهاد کند.

سرطان سینه یکی دیگر از بیماری هایی است که متاسفانه در بین زنان شایع است برای تشخیص زودهنگام این بیماری بهتر است در فواصل زمانی معین به پزشک متخصص زنان و یا ماما مراجعه کنید در مراکز بهداشتی و درمانی سطح کشور خدمات پاپ اسمیر و معاینه سینه برای تمام خانم ها انجام می شود.


برای بهره مندی از این خدمات به نزدیکترین مرکز بهداشتی به محل سکونت خود مراجعه نمائید تا ضمن استفاده از این خدمات از آموزش های خود مراقبتی که توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی ارائه می شود بهره مند گردید.

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :