جستجو

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟

برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید:

یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می باشد که دلائل خاص خود را دارد یکی از دلایل اصلی عفونت گوش میانی رشد نا مناسب لوله استاش در کودکان است. بهتر است توضیح دهم که لوله استاش لوله باریکی است که از گوش میانی به فضای حفره بینی متصل است و وظیفه جابجا کردن هوای داخل گوش و تنظیم فشار در دو طرف پرده گوش را به عهده دارد.

نحوه انجام عمل میرنگوتومی و قرارگیری VT

با عملکرد صحیح و شرایط آناتومیکال عادی و مناسب لوله استاش پرده گوش می تواند ارتعاشات صوتی را حتی در حالت پایین ترین فرکانس دریافت کرده و شنوایی فرد در بهترین حالت انجام شود. همانطور که می دانید در کودکان استخوان های بدن از جمجمه گرفته تا انگشت پا هنوز رشد کامل نکرده و به مرور زمان رشد می کند. این رشد تدریجی ممکن است تا سن بیست سالگی طول بکشد. در کودکان لوله استاش  زاویه افقی دارد و کوتاه تر است. اما با رشد فرد هم اندازه و هم زاویه لوله استاش فرق می کند.

نمایی از قرارگیری لوله استاش گوش

گاهی ممکن است با رشد غیر نرمال استخوان های گوش و گردن لوله استاش مسدود شود همچنین مسائل دیگری هم می تواند باعث مسدود شدن لوله استاش شود که از آن میان التهاب لوزه سوم یا آدنوئید را می توان نام برد. بسته شدن این لوله باعث می شود در پی فشار منفی گوش میانی مایعی چسبناک و غلیظ از مویرگ ها به نام سروز ترشح کند.

این مایع غلیظ و چسبناک پس از مدتی حالت عفونی پیدا کرده و باعث بروز مشکلاتی برای عملکرد گوش میانی و همه بدن شود. این مسئله می تواند باعث بروز عفونت های مزمن و طولانی مدت و در عین حال خطرناک گوش بشود از عوارضی که باقی ماندن عفونت در گوش میانی می تواند به همراه داشته باشد می توان از آتروفی و از بین رفتن پرده گوش نام برد که منجر به کم شنوایی و در مواردی به ناشنوایی بیانجامد. از دیگر عوارض عفونت بلند مدت در گوش می توان از کلستاتوما و نکروز یا خورده شدن استخوان و کاهش شنوائی از نوع انتقالی نام برد.

از دیگر عوارض وجود عفونت گوش در بلند مدت افزایش حجم مایعات چسبنده در فضای گوش میانی و در نتیجه فشار آمدن به محیط اطراف و پرده گوش است که باعث  افت شنوائی انتقالی درد گوش و سر و گردن ، فشار آمدن به پرده گوش و بیرون زدگی آن که در اثر بی توجهی می تواند به پارگی پرده گوش بیانجامد همچنین می توان به بروز سرگیجه و بیقراری اشاره کرد. عمل جراحی میرنگوتومی یا سوراخ کردن پرده گوش برای افراد مبتلا با هدف از بین بردن این عوارض انجام می شود.

عمل میرنگوتومی

طریقه انجام عمل میرنگوتومی گوش چگونه است؟

این عمل حتما باید در اتاق عمل کاملا استریل و لوازم جراحی کاملا استریل و توسط پزشک متخصص و مجرب با همکاری متخصص بیهوشی و با بهره گیری از بیهوشی کامل انجام گردد. پس از بیهوشی کامل بیمار با استفاده از اتو اسکوپ و میکروسکوپ پرده صماخ (پرده گوش ) مورد بررسی قرار می گیرد و محل انجام برش تعیین می گردد. سپس با استفاده از یک تیغ جراحی مخصوص عمل میرنگوتومی که یک کاتر مخصوص می باشد پرده گوش برش زده می شود.

انتخاب محل برش بر روی پرده گوش بسیار مهم و حیاتی است که توسط پزشک جراح انتخاب می شود حساسیت این انتخاب در این است که با انتخاب به جا و مناسب برای ایجاد برش مایعات عفونی کاملا از گوش خارج می شود و در نتیجه یک جراحی موفقیت آمیز مورد انتظار است غالبا برای رسیدن به این هدف برش در قسمت پایینی پرده گوش انجام می شود و در پی آن حالت بیرون زدگی خود را از دست می دهد و فرم طبیعی به خود می گیرد.

عموما بیماران قبل از انجام این عمل با شکایت درد شدید در ناحیه گوش و گردن و سرگیجه به پزشک مراجعه می کنند که با ایجاد این برش و خروج عفونت از محل تجمع در پشت پرده گوش این عوارض بر طرف گشته و بیمار احساس راحتی می کند و باز هم درد مختصری در ناحیه گوش احساس می کند که به تدریج رفع گشته و بیمار رو به بهبودی می رود.

پس از خروج مایعات عفونی از پشت پرده گوش با در نظر گرفتن شرایط بیمار و در صد عفونت پرده گوش به همین حالت باقی می ماند تا عفونت باقیمانده در گوش خود به خود تخلیه گردد و زخم پرده گوش خود به خود ترمیم شود در مواردی که عفونت پرده گوش ممکن است شدید باشد با قرار دادن یک لوله ظریف و بسیار کوچک در محل برش ایجاد شده سعی می کند بقیه مایعات عفونی در گوش تخلیه شود و نیز با تهویه هوا فشار هوا در گوش میانی و بیرون از گوش متعادل گشته و عوارض و علائم بیماری کمتر شود.

عمل میرنگوتومی گوش

این لوله تهویه که به آن VT هم گفته می شود به مدت 6 تا 18 ماه در محل جراحی باقی می ماند تا مشکلات گوش به خوبی بر طرف شود و پس از این مدت به صورت خود به خود یا توسط جراح از محل قرار گیری خارج می شود.

فوائد جراحی میرنگوتومی چیست؟

با انجام این عمل جراحی امکان اینکه با تهویه هوای دو طرف گوش فشار هوای دو طرف پرده صماخ مساوی گردد و نیز مایعات عفونی انباشته شده در پشت پرده گوش تخلیه گردد فراهم می آید. باقی ماندن عفونت در پشت پرده گوش باعث بروز بیماری ها و عوارض مختلفی می شود که یکی از آنها عفونت گوش میانی و در نتیجه ملتهب شدن و سفت شدن پرده گوش و بیرون زدگی پرده گوش و ایجاد محدودیت در حرکت زنجیره استخوانچه های گوش و در نهایت افت شنوایی در افراد می باشد .

این مسئله برای کودکان درحال می تواند بسیار مضر باشد و در زبان آموزی کودک تاثیر منفی بگذارد. در صورت عدم درمان به موقع عفونت پرده گوش ممکن است این عفونت به مغز انتقال پیدا کند و باعث بروز مننژیت گردد و یا باعث تغییر شکل دائمی در استخوانچه های گوش میانی شود و باعث کم شنوایی و ناشنوایی دائمی گردد.

برای رفع عفونت پرده گوش اول درمان داروئی تجویز می گردد و در صورت عدم بهبودی جراحی پرده گوش یا عمل میرنگوتومی صورت می پذیرد.

عمل میرنگوتومی

تفاوت جراحی میرنگوتومی با تمپانوتومی چیست؟

برای درک تفاوت عمل جراحی میرنگوتومی با عمل جراحی تمپانوتومی نیاز است آشنایی کاملی با آرگونومی و ساختار فیزیولوژیک بدن داشته باشیم ولی در خلاصه می توان گفت جراحی تمپاتونومی از ناحیه استخوانچه های پشت گوش و محلی به نام تمپان انجام می گردد ولی جراحی میرنگوتومی از داخل مجرای گوش و پرده گوش انجام می گردد.

آیا جراحی میرنگوتومی و یا تمپانوتومی عوارضی هم دارد؟

هر نوع عمل جراحی هرچند ساده عوارض خاص خود را می تواند داشته باشد البته با رعایت توصیه های پزشکی قبل و بعد از عمل جراحی میرنگوتومی می توان تا حدود زیادی از بروز عوارض و مشکلات ناشی از عمل جراحی جلوگیری کرد در هر صورت احتمال بروز هر گونه عارضه ای را باید به بیمار و همراهان بیمار به صورت کتبی اطلاع رسانی کرد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد.

به وجود آمدن پرده شیری رنگ روی گوش یا به اصطلاح ایجاد تمپانواسکلروز روی پرده گوش

ترشح طولانی مدت از محل برش

عود مجدد عفونت و انباشته شدن عفونت در پشت پرده گوش که نیاز به عمل جراحی مجدد دارد.

ضخیم شدن لاله گوش در اثر عفونت

ضعف پرده گوش در محل جراحی و مقاومت به ترمیم جای جراحی

واکنش سیستم ایمنی بدن به وجود لوله تهویه در گوش و شناسایی VT به عنوان یک شیئ ناشناس و مزاحم

عفونت مجدد که ممکن است در تماس با آب یا عوامل عفونت زای دیگر به وجود بیاید.

اکثر این عوارض که نام برده شد با رعایت توصیه های پزشکی قبل و بعد از عمل جراحی میرنگوتومی قابل پیشگیری و کنترل می باشد.

عمل میرنگوتومی

قبل از جراحی میرنگوتومی چه اقداماتی باید انجام بدهیم؟

همانطور که بیان شد عوارضی برای بیمار بعد از عمل جراحی متصور است که با رعایت نکات پیشگیرانه تا حد زیادی می توان از بروز آنها جلوگیری کرد این اقدامات و دستورالعمل ها در یک جلسه مشاوره قبل از جراحی میرنگوتومی به اطلاع بیمار و خانواده وی رسیده می شود. بیمار و یا والدین بیمار باید در انجام صحیح این دستورات و مراقبت های پزشکی دقت بسیار زیاد داشته باشند چون می تواند تاثیر بسیار زیادی در روند موفقیت جراحی و بهبودی سریع بیمار داشته باشد.

پزشک جراح یک سری تصویربرداری های سر و گردن و آزمایشات خون و ادیومتری تجویز می کند که نتایج آنها بسیار حائز اهمیت است و باید به اطلاع پزشک جراح برسد.

داروهایی که قبلا مصرف می کرده و یا اکنون مصرف می کند باید به اطلاع پزشک جراح برسد تا در صورت نیاز آن داروها قطع و یا تعدیل گردد.

هرگونه آلرژی داروئی و یا غذایی باید قبل از عمل به اطلاع پزشک جراح و کادر درمان برسد.

شب قبل از عمل باید حتما بیمار استحمام کرده و دوش گرفته باشد.

بیمار ۱۲ ساعت قبل از انجام جراحی میرنگوتومی باید چیزی نخورده باشد و اصطلاحا ناشتا باشد. از ۴ ساعت قبل از جراحی هم باید حتما از خوردن مایعات و آب پرهیز کند.

شرایط منزل از قبیل استریلیزاسیون حتما باید مورد توجه قرار بگیرد و امکانات کافی فراهم گردد.

قبل از عمل جراحی میرنگوتومی مصرف داروهای رقیق کننده مانند وارفارین و یا آسپرین ممنوع بوده و باید قطع گردد.

قبل از ورود به اتاق عمل تمام زیور آلات و اجسام فلزی مانند گیره سر، دندان مصنوعی، لنز چشم و پروتز های مصنوعی قابل حرکت باید از بدن خارج گردد.

وجود یک نفر همراه در روز جراحی لازم است.

در صورت ابتلا به کرونا و آنفولانزا و سرما خوردگی در روزهای قبل از جراحی حتی با بهتر شدن و رفع علائم و یا داشتن آلرژی فصلی و غذایی قبل از انجام عمل جراحی میرنگوتومی باید به پزشک جراح اطلاع داده شود.

از یک ماه قبل از انجام عمل جراحی میرنگوتومی باید از کشیدن سیگار و دخانیات و مصرف مشروبات الکلی پرهیز کرد.

سابقه هرگونه بیماری و جراحی هرچند جزئی در گذشته باید به اطلاع پزشک جراح برسد.

بعد از جراحی میرنگوتومی چه مراقبت هایی باید انجام دهیم؟

بعد از انجام عمل جراحی هم اقداماتی توصیه می شود که لازم الاجراست و انجام دادن و یا انجام ندادن این توصیه ها می تواند اثر مستقیم و غیر قابل انکاری بر روند درمان داشته باشد. بیایید با شرایط بیمار بعد از عمل جراحی و مراقبتهای بعد از عمل جراحی میرنگوتومی آشنا شویم:

حداقل تا یک ماه بعد از عمل جراحی باید از استعمال سیگار و دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کرد و حتی دود سیگار و دخانیات هم به بیمار نخورد.

از مصرف غذاهای پر چرب و پر نمک باید پرهیز شود و بعد از به هوش آمدن اولین وعده های غذایی باید آب و آب میوه و کمپوت های کم شیرینی باشد.

شنا کردن تا زمانی که به تایید پزشک جای جراحی میرنگوتومی پرده گوش ترمیم نشده نباید انجام شود.

معاینات دوره ای منظم در فواصل زمانی تنظیم شده توسط پزشک جهت بررسی روند درمان و چک کردن موقعیت لوله تهویه به وسیله پزشک معالج ضروری بوده و باید پیگیری ها لازم انجام شود.

احساس درد در محل جراحی و مناطق اطراف جراحی مثل حلق و گوش و گردن و سوزش در محل گوش یک امر طبیعی است که برای رفع این مسئله پزشک مسکن های ساده تجویز می کند.

تخلیه مخاط بینی از طریق فین کردن و اعمال فشار به بینی و گوش ممنوع است.

باید نهایت سعی مان را بکنیم که عطسه با دهان باز انجام شود و از انجام عطسه با دهان بسته به شدت پرهیز کنیم.

از رسیدن آب به گوش و داخل آن باید پرهیز شود برای انجام این کار باید هنگام حمام رفتن از قالب ضد آب گوش یا پنبه که با وازلین آغشته کرده باشیم استفاده کنیم و آن را در داخل گوش بگذاریم.

داروهایی که پزشک جراح تجویز کرده باید باید با دقت تمام و سر وقت مصرف شود. این داروها غالبا مسکن درد و یا آنتی بیوتیک هستند که برای جلوگیری از عفونت مجدد ناحیه جراحی شده مصرف آنها الزامی می باشد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :