جستجو

لزوم توانبخشی با سمعک – مروری بر آسیب شناسی شنوایی در سالمندان

آنچه در این مطلب میخوانید

لزوم توانبخشی با سمعک – مروری بر آسیب شناسی شنوایی در سالمندان

در این نوشتار سعی داریم تا لزوم توانبخشی با انواع سمعک را در مقاله ای از بشنو با یکدیگر بررسی کنیم : کم شنوایی مشکل شایعی در جامعه مدرن و ناشی از اثرات ترکیبی صدای بلند، سالمندی، بیماری ھا و داروھا و توارث است. گاهی ممکن است این مشکل به علت کار در برخی شرایط سخت و در کنار صدای بلند در مدت زمان طولانی اتفاق بیافتند . بر اساس آمار سازمان جھانی بھداشت (WHO) در سال ٢٠٠۵، ٢٧٨ میلیون نفر در دنیا کاھش شنوایی متوسط تا عمیق در دو گوش داشتند.

شیوع کم شنوایی با افزایش سن افزایش می یابد. تقریبا ۳۱.۴ درصد افراد بالای ۶۵ سال و ۴٠ تا ۵٠ درصد افراد ٧۵ سال و بالاتر کم شنوایی دارند. هر چه سن این افراد افزایش یابد ممکن است میزان کم شنوایی آنها هم افزایش پیدا کند . در این موارد معمولا درمان و توانبخشی با سمعک میتواند شرایط زندگی را برای اینگونه افراد بهبود ببخشد .

توانبخشی با سمعک
توانبخشی با سمعک

در گذشته فقط یک نفر از ھر ۵ نفر محتاج سمعک بود، که آن را تھیه می کردند ولی سمعک ھا در سال ھای اخیر از نظر نوع و تکنولوژی دائما در حال تکامل بوده اند. پیشرفت ھای تکنولوژیک در سمعک ھا و دیگر وسایل و خدمات شنوایی توانبخشی با سمعک  ، گزینه ھای در دسترس برای افزایش موفقیت این وسیله را گسترش داده اند. سمعک ھای امروزی بطور قابل توجھی با اجداد مشابهشان متفاوت ھستند زیرا قابلیت پردازش دیجیتال سیگنال ،بسیاری از مشخصات تطابقی و یا اتوماتیک را ارتقا بخشیده است.

از جمله فواید سمعک ھای دیجیتال بھبود کیفیت صدا ، برنامه ھای چند گانه شنیداری برای محیط ھای شنیداری مختلف، استراتژی ھای کاھش سر و صدای پیشرفته ، کاھش فیدبک صوتی، سازگاری با گزینه ھای کنترل از راه دور، سازگاری بسیار آسان با تلفن و تلویزیون، امکان تمرکز بر گفتار شخص گوینده در جھت مطلوب و انعطاف پذیری در دستکاری فرکانس، تراکم و بھره تقویتی سمعک است. 

توانبخشی با سمعک یکی از اهداف مهم پزشکان و متخصصان این علم می باشد. برای تسریع در روند توانبخشی با سمعک محققان و پزشکان علم شنوائی شناسی و متخصصان و دانشمندان صنعت سمعک سازی در کنار یکدیگر تلاش بی وقفه ای انجام می دهند تا بیماران بهتر و سریغتر به شرایط عادی زندگی باز گردند. 

لازم به ذکر است که ھدف اصلی وسایل و روش ھای کمک شنوایی بالا بردن نسبت سطح سیگنال به نویز یعنی نسبت گفتار به سر و صدای مزاحم است، و برای بھینه ساختن این امر، امروزه از تکنولوژی وایرلس (بدون سیم) مانند استفاده از مدولاسیون فرکانسی (FM) ، سیستم صوتی مادون قرمز، سیستم حلقه القایی و … در سمعک ھا یا وسایل کمی ھمراه آنھا استفاده می شود. با استفاده از این تکنولوژی ضمن تقویت صدای مطلوب، اصوات مزاحم و دور تا حد امکان حذف شده و صدای با کیفیتی به گوش شنونده ارسال می گردد.

بنابراین امروزه شاھد استفاده روزافزون از سمعک با اشتیاق بیشتر و دسترسی آسان تری ھستیم. عدم استفاده بموقع از سمعک در سالمندان موجب تحلیل تدریجی سیستم عصبی شنوایی شده و متاسفانه تشدید کم شنوایی حاصل از آن غیر قابل برگشت خواھد بود و این امر در توانبخشی با سمعک بسیار اهمیت دارد . برعکس، استفاده از سمعک در سالمندان ضمن تقویت اصوات و کمک به شنیدن، از طریق بازگرداندن حس اعتماد به نفس در سالمند و بازگرداندن او به اجتماع و جلوگیری از انزواطلبی، روند دمانس یا زوال عقل که با آلزایمر در ارتباط است را به تعویق می اندازد.

توانبخشی با سمعک

با مطالعه این متن متوجه اهمیت سمعک و اثرات توانبخشی با سمعک شدید. اگر در خانواده شما فردی با علائم کم شنوایی زندگی می کند جهت ارتقای کیفیت زندگی او و خانواده اش وی را به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی و یا متخصص شنوائی سنجی معرفی کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :