جستجو

چه کارهایی باعث کاهش عمر سمعک می شود ؟

آنچه در این مطلب میخوانید

چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود ؟

یکی از سوالاتی که بسیاری از افراد حین خرید سمعک از ما میکنند این است که طول عمر سمعک چند سال است؟ و یا چه کارهایی باعث خراب شدن سمعک می شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت عمر سمعک به عوامل مختلفی چون برند، طرز نگهداری و مراقبت و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد که پیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.

چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود

عوامل موثر در طول عمر سمعک

۱- جنس سمعک :

برای دانستن اینکه چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود بهتر است بدانید باید از سمعک هایی با پوشش نانو استفاده کنید تا از نفوذ آب و گرد و خاک به سمعک جلوگیری کرده و عمر سمعک خود را افزایش دهید؛ چنانچه میدانید از مهمترین عامل خرابی سمعک ها ورود آب به درون سمعک خصوصا ورود آن به داخل میکروفون و رسیور سمعک میباشد. همچنین قطعات فلزی، سیلیکونی و پلاستیکی به کار رفته در آن به مرور زمان پوسیده شده و از بین میرود. بهترین سمعک ها از لحاظ جنس به کار رفته؛ سمعک های آلمانی ، دانمارکی و سوئیسی می باشند.

۲- مدل سمعک :

سمعک های پشت گوشی عمر بهتری در برابر سمعک های داخل گوشی دارند و علت این امر دور بودن سمعک از فضای داخل گوش و رطوبت و جرم گوش است. البته سمعک های جدید با بکارگیری پوشش نانو این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرده است.

۳- باتری سمعک

همیشه توجه داشته باشید که باتری که مناسب مدل سمعکتان است خریداری کرده اید. سمعک داخل گوشی و سمعک نامرئی با باتری یکبار مصرف کار می کنند.به همبن دلیل سلامت باتری در این مدل از سمعک ها  اهمیت زیادی دارد. همچنین به این دلیل که با باتری سایز ۱۰ (کوچکترین سایز باتری ) کار میکنند ممکن است مصرف باتری شان بیشتر از سمعک پشت گوشی باشد.

باتری ضعیف می تواند در عملکرد سمعک تاثیر گذار باشد .برای حل این مشکل فقط کافی است که باتری سمعک را عوض کنید تا کیفیت صدای سمعک همانند روز اول شود. به طور عموم عمر مفید سمعک های جدید و دارای پوشش نانو بین ۵ تا ۷سال است ولی با این حال گاهی می بینیم یک مدل سمعک در گوش یک نفر ۴ سال و در گوش دیگری ۱۵ سال هم کار میکند.

۴- طرز نگهداری و دفعات تمیز کردن سمعک :

رطوبت و جرم گوش، عرق، باران، گرما و نور خورشید طول عمر مفید سمعک را کم میکنند؛ سمعک نیز مانند سایر وسایل الکترونیکی، به راحتی مسدود شده و از کار می افتند و یا کارایی کافی را برای گوش هایتان نخواهد داشت. پس باید سمعک خود را مرتب و بصورت روزانه تمیز کنید.

همچنین فیلتر سمعک های داخل گوشی خود را مرتبا هفتگی چک کرده و اگر مسدود شده آن را تعویض کنید. هنگامی که از سمعک استفاده نمی کنید حتما آن را خاموش کرده و در جعبه مخصوص آن قرار دهید. اما دیگر چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود ؟

۵- منطقه جغرافیایی :

حضور در محیط های شرجی و مرطوب طول عمر سمعک را کاهش می دهند. افرادی که در این مناطق زندگی می کنند مرتب باید سمعک خود را تمیز و بوسیله دستگاه های خشک کننده که در مرکز شنوایی سنجی بشنو قابل عرضه هستند خشک کنند. همچنین گرمای بسیار زیاد از طول عمر باتری سمعک می کاهد و سبب خشک و شکننده شدن شلنگ سمعک می گردد. امروزه سمعک هوشمند مجهز به سیستم حذف فیدبک است ولی اگر میزان فیدبک سمعک زیاد باشد ممکن است حذف فیدبک بر روی کیفیت صدای سمعک تاثیر بگذارد.

۶- فیزیولوژی بدن

میزان تعرق ، تولید جرم گوش و چربی پوست در افراد مختلف متفاوت است و هرچه این عوامل بیشتر باشد نیاز به مراقبت بیشتر دارد تا از عمر مفید سمعک کم نشود.

۷- مدت زمان استفاده از سمعک

برای دانستن اینکه چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود باید بدانید : سمعک جز لوازم الکترونیکی است و هر قطعه الکتریکی عمر محدودی دارد. بعد از چند سال مقاومت قطعات الکتریکی بالا میرود و مشکلاتی را از قبیل سوختن قطعات و مصرف بیش از حد باتری را بهمراه دارد. توصیه میشود جهت افزایش عمر مفید سمعک، هنگامی که از آن استفاده نمیکنید حتما آن را خاموش کنید.

نکاتی جهت افزایش طول عمر سمعک :

  1. هنگام حمام، استخر و بارندگی سمعک را از گوش خود جدا کرده و داخل جعبه مخصوص آن قرار دهید.
  2. حداقل هفته ای یک مرتبه سمعک را در دستگاه خشک کن سمعک قرار دهید.
  3.  هنگامی که سمعک روی گوش تان است از اسپری مو، تافت و چسب مو استفاده نکنید.
  4. برای استفاده از سمعک حتماً از باتری مخصوص استفاده شود. استفاده از باتری های غیر استاندارد می تواند به قطعات سمعک آسیب برساند
  5. در محیط های شرجی و گرم هر یک ساعت سمعک را یک ربع ساعت از گوشتان در آورید.
  6. سمعک را بوسیله دستمال خشک مخصوص سمعک یا عینک( پارچه بدون پرز) و در حالت خاموش تمیز کنید.
  7. سمعک را در معرض گرما و حرارت زیاد قرار ندهید.( مثلا در اتومبیل زیر آفتاب)
  8. از وسایل تیز مثل سوزن و میخ برای تمیز کردن فیلتر سمعک و… استفاده نکنید.
  9. فیلتر سمعک خود را در صورت بسته و کیپ شدن تمیز تعویض کنید.
  10. اگر از گوش تان ترشح آبکی و خیس دارید از سمعک استفاده نکنید.
  11. سمعک تان را دستکاری نکنید خصوصا در دوران گارانتی سمعک
  12. هنگام مراجعه به مراکز رادیولوژی، سیتی اسکن و MRI و هر مرکز درمانی که با اشعه و پرتو کار میکنند سمعک خود را همراه خود نبرید.
  13.  از خالی نبودن باتری سمعکتان اطمینان پیدا کنید.
  14. هنگام استراحت، خواب و حمام سمعک خود را در آورید و خاموش کنید.
  15. در صورت بروز هر گونه مشکل در سمعک و یا خرابی سمعک به مرکز شنوایی شناسی بشنو مراجعه کنید و سعی نکنید آن را دستکاری کرده یا به افراد غیر متخصص بسپارید.
  16. جعبه مخصوص نگهداری و تنظیف سمعک را از مرکز شنوایی سنجی بشنو میتوانید تهیه کنید.
  17. هر سال حداقل یک مرتبه با مراجعه به مرکز شنوایی سنجی در اصفهان سمعک خود را از هر لحاظ چک و سرویس کنید.
  18. در هنگامی که به مدت طولانی از سمعک ها استفاده نمی کنید، باتری را از داخل سمعک بیرون آورید.

امیدواریم با مطالعه این نوشته متوجه شده باشید که چه کار هایی باعث خراب شدن سمعک می شود؟

جدید ترین نوشته ها

بزرگسالان

اضطراب از مرگ

ترس و اضطراب از مرگ چه چیزی پیش بینی می کند که فکر مردن ما موجب اندوه شدید ، آرامش نسبی یا چیزی بین این

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب