جستجو

مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان

آنچه در این مطلب میخوانید

آشنایی با خدمات مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان

اگر احساس میکنید فرزند دلبندتان از کم شنوایی رنج میبرد ، رشد گفتارش غیرطبیعی است یا گفتار کودک شما به سختی قابل‌فهم هست با مراجعه به مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان و خرید سمعک به شنوایی و گفتار فرزند خود کمک کنید. بدون انجام شنوایی سنجی کودکان به طور منظم ، ممکن است که برای ماه‌ها یا سال‌ها، مشکلات شنوایی تشخیص داده نشود. بشنو تخصصی و حرفه ای ترین مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان است.

اما شنوایی سنجی چیست ؟

شنوایی سنجی یا اُدیومتری (به انگلیسی: Audiometry) اندازه‌گیری میزان شنوایی با استفاده از دستگاه شنوایی‌سنج می‌باشد. نتیجه به شکل شنوایی‌نگاره (اودیوگرام) ثبت می‌شود.

شنوایی سنجی با تون خالص، متداول‌ترین روش شنوایی سنجی بالینی به‌شمار می‌آید. با وجود اینکه این روش قادر به تشخیص میزان، نوع، شکل، یک طرفه یا دو طرفه بودن و قرینگی کم شنوایی است، اما نمی‌تواند به‌طور دقیق، علت بروز آن را مشخص کند.

شنوایی سنجی با محرکات گفتاری نیز روش دیگری از ارزیابی سیستم شنوایی است. که می‌تواند در مورد میزان توانایی فرد در برقراری ارتباطات کلامی اطلاعات مفیدی در اختیار شنوایی‌شناس قرار دهد. اغلب شنوایی سنجی‌ها در بسامد بین ۲۵۰ تا ۸۰۰۰ هرتز که محدوده اصلی شنوایی انسان است انجام می‌شوند.

علت پافشاری در تشخیص و درمان سریع نوزاد کم شنوا، اثرات نابجا و جبران ناپذیر کم شنوایی بر مغز و عملکرد زبانی گفتاری، عملکرد تحصیلی و اجتماعی کودک در سنین پیش رو هست.

بشنو از تخصصی ترین مراکز شنوایی سنجی نوزادان ، کودکان و همچنین بزرگسالان است . در این مرکز پس از سنجش شنوایی با تجویز سمعک مناسب به درمان و بهبودی مشکلات شنوایی شما عزیزان کمک میکند.

آدرس : اصفهان – خیابان هشت بهشت غربی – ساختمان فدک – واحد ۱۰۵

شماره تلفن : ۰۳۱۳۲۶۸۳۳۶۸

مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان

در مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان شنوایی سنجی کودکان چگونه انجام میشود ؟

تست کردن دقیق وضعیت شنوایی نوزاد توسط متخصص شنوایی سنج در مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان انجام می شود. اما در خانه واکنش کودک به صداها نمی تواند دلیل قانع کننده ای برای وضعیت سلامت شنوایی نوزاد باشد. برای شنوایی سنجی خردسالان از چند روش می‌توان استفاده کرد، که انجام آن ها بستگی به سن ، میزان رشد و وضعیت سلامتی کودک دارد.

در شنوایی‌سنجی رفتاری، شنوایی‌شناس با دقت واکنش و پاسخ کودک به صداهایی مانند گفتار کالیبره شده و تُن‌های خالص را بررسی می‌کند. شنوایی سنجی در نوزادان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد و معمولاً بعد از تولد و قبل از ترخیص از بیمارستان تحت غربالگری شنوایی سنجی نوزادان انجام می‌شود.

با اینکه مشکلات جدی شنوایی در دوره کودکی نادر می‌باشد، اما اگر والدین کودکانشون رو زودتر به آزمایش‌ها ببرند ، بهبودی و مدیریت آن را تا حد ممکن، تضمین می‌کند.

شنوایی‌شناس می‌‌داندکه نوزاد چند ماهه بوسیله حرکت چشم یا چرخش سر به صدا پاسخ می‌دهد.‌ کودک بزرگتر ممکن است در پاسخ به صدا یک قطعه اسباب‌بازی را جابجا کند و کودک کودکستانی ممکن است دستش را بالا ببرد. کودکان می‌توانند،

با فعالیت‌هایی مانند تشخیص تصویر یک کلمه یا تکرار آن کلمه به صدا‌های گفتاری پاسخ بدهند. اگر کودک بتواند همکاری لازم را انجام دهد ، تست ادیومتری یا نوار گوش گرفته می شود. اگر کودک قادر به همکاری نباشد تست ABR گرفته می شود.

می‌توان با استفاده از دو آزمایشی که سریع و بدون هیچ گونه دردی برای نوزاد است. هرگونه مشکلات شنوایی بالقوه نوزادان تازه متولد شده را غربالگری کرد. آزمایشات شنوایی سنجی نوزادان معمولا قبل از ترک بیمارستان، در بخش انجام می‌شود. اگر نوزاد یا کودک به علت سن کم، یا به علت مشکلات رشدی یا پزشکی نتواند در شنوایی‌سنجی رفتاری به صداها پاسخ دهد ، شنوایی‌شناس می‌تواند مشکلات شنوایی را با بررسی عملکرد گوش، عصب‌ها و مغز بررسی کند.

بشنو تخصصی و حرفه ای ترین مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان است:

آدرس : اصفهان – خیابان هشت بهشت غربی – ساختمان فدک – واحد ۱۰۵

شماره تلفن : ۰۳۱۳۲۶۸۳۳۶۸

تست OAE چیست ؟

تست OAE اولین آزمونی است که در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان در مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان ، بکار برده می شود. تست OAE می تواند انسدادهای کانال گوش، وجود مایع در گوش میانی و آسیب های سلول های مویی بیرونی حلزون شنوایی را آشکار سازد. برای انجام تست OAE که یکی از تست های مهم شنوایی سنجی اطفال لازم است نوزاد آرام باشد.

اگر در وضعیت خواب باشد که بسیار مناسب است ولی در شرایط بیداری نیز به شرط آرامش نوزاد می توان تست را انجام داد. نتیجه این تست به عنوان رد یا قبول ثبت می‌ شود. قبولی در این تست لزوماً به معنای وجود شنوایی نرمال نمی باشد و بایستی در فاصله زمانی یک تا سه ماه آینده چک شود چرا که ممکن است کم شنوایی خفیف وجود داشته باشد که تشخیص داده نشود.

مرکز شنوایی سنجی کودکان اصفهان

عوامل کاهش شنوایی در نوزاد و کودکان

  • گوش چسبناک (تجمع مایعات در گوش میانی) که در خردسالان شایع است.
  • عفونت های دوران نوزادی مانند سیفلیس و سرخجه
  • عفونت های مکرر گوش میانی
  • کم شنوایی های ژنتیکی ممکن است اتوزوم غالب، اتوزوم مغلوب یا وابسته به جنس باشند. در کم شنوایی های اتوزوم غالب، یکی از والدین که حامل ژن کم شنوایی و خود، کم شنواست، آن را به کودک خود منتقل می کند. در این موارد حداقل۵۰ درصد احتمال دارد کودک نیز کم شنوا شود.
  • زردی شدید دوران نوزادی که نیاز به تعویض خون پیش می آید.
  • آسیب به اعصاب حلزون شنوایی (که سیگنال‌های شنوایی را به مغز منتقل می‌کنند)؛ این آسیب می‌تواند ناشی از جراحت‌ شدید مغز، قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد و یا جراحی مغز باشد.
  • نوزادانی که با ناهنجاری‌ هایی در سر و صورت به دنیا می‌آیند از قبیل شکاف کام یالب، نبودن لاله گوش یا کوچک بودن آن
  • نرسیدن اکسیژن به نوزاد در حین تولد
  • کودکانی که پدر و مادر آنها نسبت فامیلی داشته باشند و یا تاریخچه کم شنوایی ارثی و خانوادگی دارند.
  • مصرف داروهایی که اثر تخریبی بر روی شنوایی دارند مانند آمینو گلیکوزیدها به مدت طولانی
  • بیماری‌هایی همچون مننژیت و انسفالیت (که هر دو بیماری باعث تورم مغزی می‌شوند)

پیشگیری از تولد فرزند با مشکلات شنوایی

اکثر کودکان تازه به دنیا آمده ممکن است شنوایی نرمال داشته باشند ولی طبق آمار از هر هزار کودک سه کودک مبتلا به مشکل شنوایی به دنیا می آیند. برای پیشگیری از این موضوع :

  • مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج انجام دهید.
  • مراقبت در دوران بارداری برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف
  • عفونت مادر در حین زایمان میتواند به شنوایی نوزاد آسیب بزند.
  • در دوران بارداری از مصرف دارو ها یا قرص های بدون تجویز پزشک خودداری کنید.
  • از آسیب و ضربات جسمی در دوران بارداری جلوگیری کنید.
  • زدن واکسن سرخجه قبل از بارداری

جدید ترین نوشته ها

بزرگسالان

اضطراب از مرگ

ترس و اضطراب از مرگ چه چیزی پیش بینی می کند که فکر مردن ما موجب اندوه شدید ، آرامش نسبی یا چیزی بین این

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب