بهترین راهکار های کاهش گوش درد در 5 دقیقه

2
کاهش درد گوش زنی که ایستاده است
زمان مطالعه: 7 دقیقه

چه کار هایی باعث کاهش درد گوش میشوند ؟

برای شناخت روش های کاهش درد گوش باید در ابتدا بدانید ، گوش درد ( اتالژی ) معمولاً در کودکان رخ می دهد، اما در بزرگسالان نیز ممکن است رخ دهد. دردی که از داخل گوش شروع می شود به عنوان اتالژی اولیه شناخته می شود، در حالی که درد خارج از گوش به عنوان اتالژی ثانویه شناخته می شود.

گوش درد می تواند به تدریج یا ناگهانی ایجاد شود. این درد می تواند موقتی یا مداوم باشد. معمولاً درد فقط در یک گوش ایجاد می شود، اما گاهی اوقات می تواند در هر دو گوش نیز ظاهر شود. برای کاهش درد گوش ابتدا باید علل ایجاد و تشدید درد گوش را بشناسیم.

علائم و نشانه های گوش درد چیست؟

گوش میانی پشت پرده گوش قرار دارد و حفره‌ای کوچک و پر از هواست. به‌طور معمول ، هوا از لوله استاش وارد گوش میانی می‌شود و فشار بین گوش میانی و گوش خارجی را متعادل می‌کند. لوله استاش مایع را از گوش میانی خارج می‌کند. وقتی این لوله مسدود می‌شود و هوا و مایع نمی‌توانند آزادانه جریان پیدا کنند، فشار در گوش ایجاد می‌شود و باعث درد می‌شود. برای رفع گوش درد و کاهش درد گوش باید علائمی که می توانند با گوش درد همراه شوند را بشناسید :

  • تب
  • بیرون آمدن مایع یا ترشحاتی از گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • سردرد
  • مشکل در جویدن
  • درد فک
  • کم شنوایی
  • گریه زیاد (در کودکان)
  • از دست دادن اشتها (در کودکان)

علل و عوامل خطر گوش درد | عوامل خطر زا در گوش درد

انسداد لوله استاش

گوش درد در بیشتر اوقات در اثر انسداد لوله استاش ایجاد می شود، منظور از لوله استاش گذرگاهی است  که از گوش میانی تا پشت حفره بینی و گلو امتداد می یابد.

هنگامی که لوله استاش مسدود می شود، هوا و مایع نمی توانند از طریق گذرگاه عبور کرده و بنابر این باعث ایجاد فشار و درد در گوش می شوند. برای کاهش درد گوش در این مورد باید لوله استاش تخلیه و باز شود.

کاهش درد گوش و درمان

وجود عفونت در گوش

یکی از روش های کاهش درد گوش تخلیه و رفع عفونت گوش است . عفونت گوش یک علت شایع  گوش درد است، عفونت گوش میانی که اوتیت میانی نامیده می شود، زمانی ایجاد می شود که مایعات در لوله های داخل گوش میانی تجمع می یابند. این مایع سپس می تواند توسط یک باکتری یا ویروس آلوده شود.

همچنین مطالعه کنید : مراقبت از گوش

کودکان بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش مبتلا می شوند، دلیل این امر آن است که لوله های استاش کوچک تر و صاف تر هستند، که این امر باعث می شود که مایعات خارج نشوند. علاوه بر آن سیستم ایمنی بدن آنها هنوز کامل نشده است و این باعث می شود آنها مستعد ابتلا به عفونت شوند.

این مطلب رو هم بخون :
مراقبت از گوش

بر اساس اعلام موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی، از هر شش کودک، حدود پنج نفر از آنها حداقل تا یک سالگی دچار عفونت گوش می شوند. در واقع عفونت گوش شایع ترین دلیلی است که والدین فرزند خود را به مطب پزشک می آورند.

برای کاهش درد گوش در نوزادان نباید خود درمانی کرد و حتما باید طبق دستور پزشک مداوا صورت گیرد.

ورود آب به درون گوش

یکی از روش های کاهش درد گوش جلوگیری از ورود آب به گوش است . گوش درد شناگر-که به اوتیت خارجی (عفونت گوش خارجی و مجرای گوش) نیز معروف است-می تواند ناشی از آب آلوده ای باشد که پس از شنا در مجرای گوش بیرونی گیر کرده و بستری مناسب برای باکتری های عفونی ایجاد می کند.

کاهش درد گوش و درمان

وارد کردن اجسام در گوش

گوش درد می تواند ناشی از خاراندن داخل گوش با انگشت، سواب پنبه ای یا جسم دیگری باشد. اگر به همراه گوش درد، از گوشتان مایع زرد رنگ و یا خون خارج می‌شود؛ برای درمان گوش درد به پزشک مراجعه کنید و زمان را صرف اقدامات تسکین‌دهنده خانگی نکنید. زمان برای رفع عفونت گوش و کاهش درد گوش بسیار موثر است.

 سایر علل احتمالی گوش درد  عبارتند از:

  • آلرژی
  • عفونت سینوس
  • گلو درد
  • عفونت دندان
  • اگزما در کانال گوش
  • پارگی پرده گوش
  • گلودرد میکروبی
  • عفونت کردن دندان
  • تغییرات فشار ارتفاع (باروتروما)
  • سندرم مفصل گیجگاهی فکی (TMJ یا مشکلات مفصلی که فک را به کنار سر متصل می کند)
  • آرتریت فک

تشخیص گوش درد بر اساس سابقه های بیماری

همچنین مطالعه کنید : چگونه از شر وزوز گوش خلاص شویم ؟

کاهش درد گوش و درمان

چگونه گوش درد تشخیص داده می شود؟

پزشک می تواند گوش درد را بر اساس علائم و سابقه پزشکی شما تشخیص دهد. آنها همچنین به احتمال زیاد گوش ها ، بینی و گلو را با اتوسکوپ (وسیله ای با چراغ) بررسی می کنند تا قرمزی و سایر علائم را بررسی کنند تا علت درد در گوش شما مشخص شود. برای تشخیص عفونت گوش، پزشک همچنین می تواند از اتوسکوپ برای  وارد کردن هوا به پرده گوش استفاده کند تا ببیند آیا به طور طبیعی حرکت می کند یا خیر.

مدت زمان گوش درد

گوش درد اغلب خود به خود طی چند روز برطرف می شود و پزشک شما ممکن است چند روز قبل از تجویز آنتی بیوتیک منتظر بماند . هنگامی که آنتی بیوتیک ها را برای عفونت شروع می کنید، باید طی دو تا سه روز بهبود را مشاهده کنید.

این مطلب رو هم بخون :
فشار خون بالا

گزینه های درمانی و دارویی برای کاهش درد گوش

گزینه های دارویی

برای کاهش گوش درد، پزشک شما ممکن است داروهای بدون نسخه (OTC) مانند تیلنول ( استامینوفن ) یا ایبوپروفن ( ادویل ، موترین ) را توصیه کند. همچنین ممکن است پزشک قطره گوش OTC را برای تسکین درد توصیه کند، اما در صورت احتمال پارگی پرده گوش هرگز و هرگز نباید از آنها استفاده کرد.

گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها برای کاهش درد گوش ناشی از عفونت گوش تجویز می شوند، اما در بسیاری از موارد، ضروری نیستند. در کودکان، آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین ممکن است برای درمان عفونت گوش که شدید است یا بیش از چند روز طول می کشد استفاده شود.

درمان های خانگی و درمان های جایگزین و مکمل برای کاهش درد گوش

بسیاری از مردم به دلیل تغییرات ناگهانی در فشار هوا دچار گوش درد و کم شنوایی خفیف یا خفگی می شوند، مانند زمانی که در هواپیما سفر می کنند، یا بر آسانسور سوار می شوند یا به شنا کردن در استخر می روند. .

گوش درد می‌تواند یک نشانه از ده‌ها علت بیماری‌زا باشد که فقط توسط پزشک قابل تشخیص است. صرفا به عنوان یک اقدام موقت و کمک‌کننده، درمان خانگی گوش درد را برای کم کردن شدت درد استفاده کنید. برای کاهش درد گوش در این موارد به نکات زیر توجه کنید :

  • هنگامی که این اتفاق می افتد کارهایی مانند جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت می تواند گوش های شما را پاک کند. (این نوع درد گوش معمولاً موقتی است و بندرت منجر به مشکلات پایدار می شود.)
  • کمپرس سرد می تواند به تسکین درد گوش کمک کند. یک بسته سرد دستمال مرطوب را به مدت 20 دقیقه روی گوش آسیب دیده قرار دهید. هر دو بسته گرم و سرد را می توان برای تسکین علائم TMJ استفاده کرد. سرما نباید اذیت کننده باشد و والدین هرگز نباید یخ را به‌­طور مستقیم روی پوست فرزندان خود قرار دهند.
  • گرمای پد گرم­کن برقی یا کمپرس گرم می­‌تواند التهاب و درد گوش را کاهش دهد.

کاهش درد گوش و درمان

  • چند قطره از روغن اوکالیپتوس را در یک کاسه آب جوش مخلوط کنید.یک قاشق چای خوری ویکس را به این مخلوط اضافه کنید. این محلول را بخور بدهید ، این کار فشاری که داخل گوش است را آزاد می کند و جرم گوش را از بین می برد و به دلیل خواص ضد التهابی آن، درد می گیرد.
  • افراد می‌توانند ناحیه‌ی دردناک و همچنین عضلات اطراف آن را ماساژ دهند. ماساژ همچنین ممکن است به گوش درد عفونی کمک کند.
  • به جای دراز کشیدن، سعی کنید در حالی که سر خود را بالا گرفته اید استراحت کنید. این کار باعث میشود که فشار در گوش میانی کاهش یابد.
  • پیاز را به­‌ مدت چند دقیقه در مایکروفر گرم کنید. سپس، مایع را صاف کرده و چند قطره به گوش بمالید. برای اینکار بهتر است به مدت 7 تا 10 دقیقه دراز بکشید و سپس بگذارید مایع از گوش خارج شود. این کار را در صورت نیاز تکرار کنید.
  •  سیر فواید زیادی دارد و میتواند باعث کاهش درد شود و از بدتر شدن عفونت جلوگیری کند. دو یا سه حبه را در دو قاشق غذاخوری خردل یا روغن دانه کنجد بپزید تا قهوه‌ای شود. سپس مخلوط را از صافی رد کنید و یک یا دو قطره را به گوش‌ها بمالید.
این مطلب رو هم بخون :
عوامل موثر در احتمال سکته قلبی در سالمندان

گزینه های جراحی

برای کاهش درد گوش کودکانی که مستعد گوش درد ناشی از عفونت گوش هستند، ممکن است نیاز به یک عمل جراحی داشته باشند که در آن یک لوله کوچک داخل پرده گوش قرار می گیرد تا از تجمع مایع جلوگیری شود. لوله های کوتاه مدت معمولاً حدود 6 تا 9 ماه دوام می آورند تا خود به خود خارج شوند. لوله های بلند مدت بزرگتر هستند و در جای خود محکم  قرار می گیرند.

با روش های ساده از  گوش درد پیشگیری کنید روش هایی مانند شستشوی گوش میتوانید سهم زیادی در کاهش درد گوش داشته باشد

کاهش درد گوش و درمان آن

کاهش درد گوش با روش های ساده

گوش درد همیشه قابل پیشگیری نیست ، اما مواردی وجود دارد که می توانید خطر آسیب های گوش و عفونت گوش را کاهش دهید. و باعث کاهش درد گوش شود .

  • همه اجسام خارجی را در گوش خود قرار ندهید و همیشه گوش های خود را بعد از شنا، دوش یا حمام خشک کنید. همچنین می توانید از کلاه حمام ، استفاده کنید یا هنگام شنا از قالب های مخصوص شنا استفاده کنید.
  • مصرف میوه هایی که دارای ویتامیت ویتامین C هستند مثل پرتغال ، لیمو و … را افزایش دهید، زیرا ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد.
  • اگر سیگار می کشید ، ترک کنید ؛ به همین ترتیب ، سعی کنید کودکان را در معرض استشمام دود سیگار قرار ندهید زیرا دود سیگار با عفونت کودکان ارتباط مستقیمی دارد.
  • از محرک هایی که باعث آلرژی میشوند مانند گرد و غبار و گرده گل خودداری کنید.
  • یک قدم خوب برای کاهش درد گوش این است که هر سال واکسن آنفولانزا بزنید. کودکان نیز باید واکسن پنوموکوک را دریافت کنند، زیرا باکتری Streptococcus pneumoniae می تواند باعث عفونت گوش میانی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 thoughts on “بهترین راهکار های کاهش گوش درد در 5 دقیقه

  1. سلام من مدتی است که گوش سمت چپم درد میکنه چیکار باید بکنم ؟