جستجو

معرفی و علائم برفک دهان نوزاد

آنچه در این مطلب میخوانید


برفک دهان نوزاد چیست و تا چه حد خطرناک است؟

برفک دهان نوزاد نوعی عفونت قارچی است که توسط قارچ کاندیدا آلبیکانیس ایجاد می شود . این بیماری یک عفونت قارچی رایج در نوزادان است و هرچند بیماری خطرناکی نیست ولی می تواند برای نوزاد درد و ناراحتی خصوصا هنگام شیرخوردن ایجاد کند. بروز این بیماری می تواند بر کیفیت شیر خوردن و تغذیه نوزاد وبالطبع بر کیفیت زندگی والدین تاثیر منفی بگذارد.

برفک دهان نوزاد چیست؟

برفک دهان نوزاد به چه علت ایجاد می‌شود؟

این بیماری با دلایل و علت های مختلف می تواند بروز کند اصلی ترین این علت ها ضعف سیستم ایمنی بدن نوزاد می باشد به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن نوزادان ضعیف است و هنوز به رشد مطلوب نرسیده در برابر رشد بیش از حد مخمرها در دهان نوزاد واکنش نشان می دهد. این بیماری در بزرگسالانی هم که به دلایل مختلف از جمله شیمی درمانی و یا دچار نقص سیستم ایمنی بدن HIV هستند هم بروز می کند.  

یکی از دلایل دیگر ابتلای نوزاد به بیماری برفک دهان نوزاد مصرف آنتی بیوتیک و داروهای استروئیدی می باشد در صدی از نوزادان هنگام تولد و در کانال زایمان دچار انواع مختلف عفونت می شوند که پزشک معالج ناچار به تجویز داروهای آنتی بیوتیک می شود، این داروها باعث از بین رفتن باکتری های مفید و سالم  در بدن نوزاد وتضعیف سیستم ایمنی نوزاد شده وبه بروز بیماری برفک دهان نوزاد کمک می کند.

تشخیص برفک دهان نوزاد

از علائم این بیماری گریه و ناراحتی هنگام شیر خوردن نوزاد و مشاهده لکه های سفیدی بر روی زبان و در داخل دهان نوزاد می باشد که در نگاه اول تصور می شود باقیمانده شیرمادر باشد ولی پس از گذشتن چند ساعت متوجه می شویم که این لکه ها برطرف نمی شوند.

برای تشخیص زود هنگام این بیماری بهتر است یک گاز استریل را به دور انگشت پیچیده و روی زبان و محل بروز قارچ ها بکشید اگر به راحتی پاک شد که باقیمانده شیر است ولی اگر به راحتی پاک نشد و یا با یک پوسته نازک از روی زبان کودک کنده شد احتمال این که برفک دهان نوزادی باشد بیشتر است.

 این بیماری بعد از گذشت چند روز به ناحیه تناسلی نوزاد هم سرایت می کند و باعث ایجاد بثورات قرمز رنگی می شود که چون زیر شورتک و یا پوشک نوزاد است اشتباها تصور می شود که حساسیت به ادرار و یا لباس های زیر نوزاد است. برفک دهان نوزاد به نوک سینه های مادر هم سرایت می کند و باعث التهاب و قرمزی و پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی نوک سینه می شود و هنگام شیر دادن موجب ایجاد دردهای کوبنده ای می شود.

برفک دهان نوزاد درد دارد؟

برفک دهان نوزاد نوعی التهاب دردناک قارچی است که زبان و کام و سق و حلق نوزاد را می تواند در گیر کرده و باعث احساس درد خصوصا هنگام مکیدن سینه و شیر خوردن نوزاد می شود افزون بر این نوک سینه مادر هم مبتلا به برفک شده و در شکل التهاب و پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی سینه نمود می کند و برای مادر ایجاد درد و ناراحتی می نماید.

با پیشروی این بیماری علایم دیگری از این بیماری به جز سفیدک زدن زبان و لثه آشکار می گردد که عبارتند از زخم شدن زبان و دهان ،خونریزی لثه، مشکل در بلع و مکیدن شیر و ایجاد ترک خوردگی در گوشه های لب ، بی قراری و تحریک پذیری غیر عادی نوزاد و افزایش بثورات جلدی در ناحیه تناسلی و پوشک که می تواند از زیر شکم تا نزدیک زانو ها را فرا بگیرد.

درمان برفک دهان نوزاد

تمام نوزادان و مادران در بدو تولد باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده و طبق پروتکل های وزارت بهداشت و درمان مراقبت های ویژه ای که عموما رایگان هم هستند باید دریافت کنند اصلی ترین این مراقبت ها معاینات کامل نوزاد می باشد که معاینه عفونت ناف نوزاد و برفک دهان نوزاد و مشاوره شیردهی و شنوایی سنجی از جمله این معاینات می باشد .

برفک دهان نوزاد در مراحل خفیف خود به خود بهبود می یابد ولی در مراحل پیشرفته تر نیاز به مداخلات پزشکی می باشد. اغلب مردم برای معالجه برفک دهان نوزاد اقدام به درمان خانگی و سنتی می نمایند ولی پزشکان و پرسنل مراکز بهداشتی درمانی اکثرا توصیه می کنند که درمان توسط پزشک و تحت نظر پزشک انجام پذیرد.

درمان خانگی برفک دهان نوزاد

با توجه به مطالب گفته شده باز هم اغلب خانواده ها ترجیح می دهند برای درمان بیماری برفک نوزادی از درمان های خانگی استفاده کنند. لازم است برای درمان خانگی این بیماری هم با پزشک مشورت نمایید و مطمئن شوید که این روش درمانی برای نوزاد شما مضر نباشد و مفید باشد.

البته درمان های خانگی اکثرا در موارد خفیف این بیماری توصیه می شود و بهتر است در موارد شدید به پزشک معالج و روشهای نوین اعتماد کنید.

برای درمان های خانگی از مواد مختلفی استفاده می گردد که جوش شیرین و روغن درخت چای و روغن نارگیل از آن جمله هستند..

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :