مراقبت از گوش

0
زمان مطالعه: 5 دقیقه

بهداشت و مراقبت از گوش اهمیت زیادی دارد ، اما ایمنی در برابر سر و صدا و آسیب و آگاهی از علائم کم شنوایی ، مانند معاینات منظم ، مهم است.

درباره روشهای صحیح مراقبت از گوش چه می دانید؟

گوش ها قابل مشاهده ترین قسمت دستگاه شنوایی انسان هستند. مراقبت از گوش های شما از جهات مختلف بسیار مهم است. پاکسازی یک مرحله است ، در حالی که پیشگیری و درمان عفونت ها مرحله دیگری است. همچنین شامل اقدامات لازم برای جلوگیری از سر و صدای غیر ضروری و مراقبت از کاهش شنوایی احتمالی است. اگر نگران هر یک از این مسائل هستید ، باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود تماس بگیرید.

برخی بیماری ها می توانند بر شنوایی شما تأثیر بگذارند. در صورت کاهش ناگهانی شنوایی یا سر و صدای مداوم در گوش یا سر ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خروج مایعات عفونی بیش از حد از گوش طبیعی نیست و معمولاً نشان دهنده عفونت است. در اسرع وقت به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید. برخی از داروها می توانند بر شنوایی تأثیر بگذارند. داروها را فقط طبق دستور مصرف کنید و در صورت بروز مشکل در شنوایی ، مشکلات تعادل یا زنگ در گوش با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر مشکلات شنوایی زمانی شروع می شوند که سلول های مویی موجود در حلزون گوش و یا گوش داخلی خوب کار نکنند و یا بمیرند. اما افزایش خونرسانی به گوش داخلی و سرکوب التهاب های موجود در بدن از جمله مهم ترین روش هایی هستند که با کمک آنها می توان از آسیب به شنوایی جلوگیری کرد.

نکات مراقبت از گوش

سر و صدا چه ارتباطی با مراقبت از گوش دارد؟

بیماری و جرم گوش تنها مواردی نیستند که باید در مورد مراقبت مناسب از گوش به آنها فکر کنید. مهم است که در برابر سر و صدا محافظت کنید. معیار سنجش طول صوت واحدی به نام دسی‌بل است و هر صدایی بلندتر از ۸۵dB می‌تواند به گوش‌های شما آسیب برساند.

این مطلب رو هم بخون :
تومور عصب شنوایی

در خانه یا محل کار ، هنگام قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد از محافظ شنوایی استفاده کنید. این شامل زمانی است که در حال چمن زنی ،  یا استفاده از ابزارهای برقی هستید. اگر شما در محیطی پر سر و صدا کار می کنید ، قانون شما را ملزم به استفاده از گوشی های محافظ شنوایی می کند.

برای مراقبت از گوش هنگام استفاده از سیستم های استریو و سینمای خانگی ، از میزان صدای زیاد اجتناب کنید. هنگام استفاده از سیستم های صوتی شخصی ، میزان صدا باید در سطح راحتی باشد. اگر شخص دیگری بتواند آنچه را که شما با گوش هایش گوش می دهید بشنود ، صدا خیلی زیاد است. هر از گاهی هدفون را بردارید تا به گوش هایتان استراحت دهید.

یکی از کارهای دیگری که برای مراقبت از گوش لازم است ولی متاسفانه در صدی از قشر جوان به این موضوع توجه نمی کنند سیستم های صوتی خودرو را با حجم معقول نگه دارید. انجام این کار می تواند به شما در جلوگیری از آسیب شنوایی کمک کند و به شما این امکان را می دهد که به خودروهای اضطراری مانند پلیس و آمبولانس را بشنوید.

نکات مراقبت از گوش

نکاتی برای مراقبت از گوش

  1. از پاك كردن گوش با اشیای خارجی نظیر گوش پاک کن, كلید، چوب كبریت و… جدا خودداری کنید، یكی از موارد عمده عفونت های گوش خارجی دستکاری گوش  است.
  2. درصورت خارش گوش از خاراندن آن پرهیز کرده و به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  3. گوش خارجی چون حساس تر است و بیشتر در برابر تغییرات جوی قرار میگیرد باید از آن محافظت كنید، زیرا ممكن است دچار آفتاب سوختگی و یا سرمازدگی شود. مثلا می توانید گوش خود را با کلاه پشمی گرم نگه دارید.
  4. دردها و عفونت‌های گوش را جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  5. بعضی از داروها برای سیستم شنوایی سمی می باشند و آسیب بسیار جدی به سیستم شنوایی وارد می کنند و حتی باعث کری می شوند. برای مثال مصرف داروهای ضدالتهاب مانند آسپرین با دوز‌های بالا ، دارو های ضد افسردگی ، آنتی بیوتیک ها و … گاهی باعث کم‌شنوایی موقت می‌شوند.
  6. همیشه هنگام دوچرخه سواری ، اسکی یا در هر فعالیت دیگری که در معرض خطر آسیب های سر و گوش قرار دارد ، از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  7. مرتب ورزش کنید ! افزایش سرعت پمپاژ قلب باعث می شود به تمام اعضای بدن از جمله گوش هایتان خون رسانی بیشتری صورت پذیرد که سلامت آنها را افزایش می دهد. حتما در هنگام ورزش کردن موارد ایمنی را رعایت نمایید. چون در صورتی که ضربه ای بر سر شما وارد شود ، این امر می تواند بر روی شنوایی شما بسیار تاثیر منفی داشته باشد.
  8. جرم گوش ماده‌ای زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است که برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری می‌باشد . جرم گوش دارای خاصیت اسیدیته می‌باشد که مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شودو برای مراقبت از گوش نیاز است. تخصصی ترین مطب شستشوی گوش اصفهان .
  9. از قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد خودداری کنید. زیرا باعث كم شدن قدرت شنوایی و بروز اختلالاتی در اعضای مختلف بدن می‌شود. اگر ناچار به کار کردن در محیط پر سر و صدا هستید، برای مراقبت از گوش هایتان حتما از پلاگ‌های مخصوص گوش و گوشی‌های محافظ گوش استفاده كنید.
  10. از ورود عمدی آب و مواد شوینده مانند شامپوها به داخل مجرای گوش در حین استحمام اجتناب كنید، همچنین از شنا كردن در آب‌های آلوده بپرهیزید. شما میتوانید برای خشک ماندن گوشتان از محافظ های گوشی که شناگران استفاده می نمایند استفاده کنید. این محافظ ها چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان مناسب هستند و خیلی خوب به وظیفه مراقبت از گوش شما کمک خواهند کرد.
  11. یکی از بهترین روش ها برای مراقبت از گوش پیشگیری می باشد اگر در محيط‌هاي پر سر و صدا زندگي مي‌كنيد و يا مشغول به كار در محیط شلوغ مي‌باشيد، بطور مرتب تست سنجش شنوايي را انجام دهيد.
  12. در صورتی كه نوزاد شما تا سن هشت ماهگی در برابر صدا هیچ‌گونه عكس‌ العملی نشان ندهد، یا تا دو سالگی حرف زدن را شروع نكند باید به شنوایی وی مشكوك شد. همچنین اگر نوزاد بی‌قرار باشد، سعی در خاراندن گوش کند، تب شدید و گریه داشته باشد باید به گوش درد نوزاد مشکوک شد و با پزشک مشورت کرد. این عمل برای مراقبت از گوش نوزاد شما ضروری است.
این مطلب رو هم بخون :
بهترین راهکار های کاهش گوش درد در 5 دقیقه

نکات مراقبت از گوش

طبق تحقیقات انجام شده استرس می تواند باعث بروز وزوز گوش شود. دلیل آن هم این است که زمانی که استرس دارید، میزان آدرنالین خونتان بالا می رود و روی اعصاب، جریان خون و.. تاثیر می گذارد. بنابراین کارشناسان توصیه می کنند که حتما در مواقعی که استرس دارید ، سعی کنید مقدار آن را کم کرده و آرامش خود را حفظ نمایید. با استفاده از روش های زیر می توانید این کار را انجام دهید:

  • چشمانتان را ببندید و نفس عمیق بکشید
  • با دیگران راجب احساساتتون صحبت کنید
  • یک موسیقی آرام بخش گوش کنید
  • از تصویر سازی مثبت استفاده کنید
  • کمی در فضای باز قدم بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.