جستجو

علل و درمان خارش گوش

آنچه در این مطلب میخوانید

خارش گوش یک مشکل بسیار شایع است. برای آگاهی از علل خارش گوش با ما همراه باشید .

برای برخی افراد این مشکل به قدری بد است که اشیاء مختلف را وارد گوش میکنند و باعث آسیب به کانال گوش می شوند. شایع ترین علل خارش گوش، عادت عصبی، عفونت قارچی یا شروع عفونت است.

افراد با استفاده از وسایلی مانند سنجاق و خلال دندان برای خاراندن گوش، مشکل را تشدید می کنند. این می تواند باعث خراشیدگی کانال گوش شود. هر گونه شکستگی در پوست می تواند به باکتری ها اجازه دهد از طریق این سد محافظ وارد شوند. سپس گوش عفونی می شود و باید مانند گوش شناگر درمان شود.

خارش به خودی خود بدون شواهدی از ضربه یا عفونت را می توان با قطره گوش استروئیدی خفیف درمان کرد. قرار دادن چند قطره در گوش به کاهش میزان خارش کمک می کند. یکی دیگر از درمان های مفید استفاده از الکل ۷۰ درصد به عنوان قطره گوش است.

خارش گوش ممکن است اولین علامتی باشد که عفونت در حال توسعه است. همچنین ، اگر خارش در عرض یک هفته با توجه به مراقبت خانگی مناسب فروکش نکرد هم نشانه‌ای برای مراجعه به پزشک خواهد بود. درک علت اصلی خارش، کلید شروع برنامه درمان موفق است.

علل خارش گوش

علل خارش گوش چیست؟

گوش داخلی انسان بسیار حساس است و از این رو، حتی یک تغییر ناگهانی می‌تواند منجر به خارش گوش شود. علل متعددی می تواند منجر به خارش گوش شود که از جمله علت های مهم این عارضه عبارت است از:

بیماری های پوستی

برخی بیماری های پوستی مانند: اگزما ، پسوریازیس و درماتیت سبوره ای می توانند موجب خارش گوش شوند. پسوریازیس یکی از بیماری‌های پوستی خود ایمنی مزمن است، که باعث می‌شود سلول‌های پوستی سریع‌تر از حد طبیعی تکثیر شوند. این باعث می‌شود پوست ملتهب شده و پولک‌دار (فلس مانند) شود.

عادات رفتاری نادرست

یکی دیگر از علت های ایجاد خارش گوش عادت به دستکاری گوش است. برخی از افراد هستند که عادت دارند که مرتب گوش خود را تمیز نمایند، یا کف و مواد شوینده داخل گوش خود می کنند.

نکته ای که بایستی به آن توجه نمایید این است که جرم گوش مانع از خارش گوش می شود، زمانی که جرم داخل گوش بیش از حد و مداوم تمیز شود ، محیط داخل گوش خشکی پیدا می کند که سبب خارش بیش از حد می شود.

وسایل کمک شنوایی

گاهی اوقات استفاده از وسایل کمک شنوایی همچون سمعک یا استفاده از هندزفری می تواند موجب خارش گوش شود. در مواردی اگر فرد پوست حساسی داشته باشد موجب واکنش آلرژیک می شود. به ویژه زمانی که از هدفون هایی استفاده می کنید که در داخل کانال گوش قرار می گیرند احتمال ایجاد این مشکل بیشتر خواهد شد.

علل خارش گوش

آلرژی‌های غذایی

یک واکنش آلرژیک به یک غذای خاص می‌تواند موجب احساس خارش در گوش شود. از آلرژی‌های غذایی شایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مغزدانه‌ها

– شیر

– ماهی و نرمتنان صدفدار

– گندم

– سویا

افراد ممکن است خارش در دیگر قسمت‌های صورت را نیز تجربه کنند. برخی افراد نیز با بروز کهیر مواجه می‌شوند. سندرم آلرژی دهانی نوعی واکنش آلرژیک است که معمولا موجب خارش در اطراف دهان می‌شود، اما برخی افراد خارش در گوش‌ها را نیز گزارش کرده اند.

از غذا‌های رایج که موجب سندرم آلرژی دهانی می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میوه‌هایی از قبیل: سیب، ملون، گیلاس، کیوی، و موز
  • دانه‌های آفتابگردان
  • بادام
  • فندق
  • ماهی
  • سویا

دشواری در تنفس پس از مصرف یا تماس با این آلرژن‌ها ممکن است با آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) مواجه شده باشد. این یک وضعیت اضطراری و نیازمند دریافت کمک پزشکی فوری است.

عفونت گوش

یکی از علل خارش گوش عفونت می باشد عفونت گوش معمولاً با گوش‌درد، خارش گوش، ترشح گوش و احساس انسداد گوش همراه است. باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند موجب عفونت‌های گوش مرتبط با سرماخوردگی و آنفلوآنزا شوند. عفونت‌ها می‌توانند به واسطه به دام افتادن آب در گوش یا انباشت جرم گوش نیز شکل بگیرند.

گوش های خشک

اگر فردی گوش خود را بیش از حد تمیز کند، ممکن است جرم را از گوش خارج کرده، گوش خشک شود و باعث خارش گوش شود. موم اثرات روان کاری و نرم کنندگی برای پوست گوش دارد و به این ترتیب عدم وجود آن می تواند باعث خارش شود. اگر از داشتن گوش‌های خشک رنج می‌برید، از یک بخور برای افزودن رطوبت به محیط خانه خود استفاده کنید.

استفاده از سمعک

سمعک‌هایی که برای گوش شما ناسازگار است همچنین می‌توانند بر قسمت‌های خاصی از گوش فشار وارد کنند و منجر به خارش گوش شود. اگر افراد به دلیل فشار پشت سمعک دچار خارش گوش شوند، باید به یک متخصص مراجعه کنند تا سمعک را در وضعیت مناسب تری جابجا کند.

علل خارش گوش

راه های پیشگیری و درمان خارش گوش چیست؟

برای درمان خارش گوش در تمامی عارضه ها و بیماری ها، همواره پیشگیری از درمان مهم تر است. جهت پیشگیری از بروز خارش گوش و شناخت علل خارش گوش و درمان خارش گوش بهتر است موارد زیر را رعایت کنیم.

بعد از استحمام، حتما گوش خود را خشک کنید. مرطوب بودن گوش، از دلایل اصلی تجمع باکتری و خارش گوش می باشد.

از دستکاری و تمیز کردن گوش مخصوصا با استفاده از اجسام خارجی با وسایلی مانند گوش پاک کن و پنبه، خودداری کنید.

از گوش خود در برابر محرک هایی، چون اسپری و رنگ مو، با قرار دادن تکه‌های پنبه در گوش‌ها محافظت کنید.

از جواهراتی استفاده کنید که ضد حساسیت باشند.

علل خارش گوش

هنگام شنا، از قالب‌های ضدآب استفاده کنید.

از یک سشوار برای خشک کردن آب درون گوش خود استفاده کنید اما دقت کنید که در فاصله‌ی مناسب از گوش و با درجه حرارت کم انجام دهید.

اگر زیاد در طول هفته حمام میروید برای جلوگیری از رطوبت بیش از حد حفره گوش، هنگام استحمام کلاه دوش بپوشید.

همیشه گوشی موبایل خود را تمیز نگاه دارید، تا به عفونت کردن گوش کمک نکند.

از لمس انگشتان آلوده به گوش خودداری کنید.

چند قطره روغن کودک یا قطره گوش می تواند موم را شل کرده و خارج شدن آن از گوش را تسهیل کند.

در صورت تولید بیش از حد چرک در گوش، از متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید، تا با استفاده از قطره گوش، میزان ترشحات گوش در حد نرمال باقی بماند.

امیدواریم با مطالعه متن فوق از علل خارش گوش مطلع شده باشید و توصیه ما به شما برای درمان خارش گوش به پزشک مراجعه نمائید تا به صورت اصولی علل خارش گوش شما بررسی شود و برای درمان خارش گوش شما اقدامات درمانی مفید انجام گردد.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :