جستجو

انجام تست شنوایی در منزل یا مطب

شنوایی سنجی اصفهان

خدمات شنوایی سنجی اصفهان در بشنو : مرکز اصلی فروشگاه اینترنتی بشنو در اصفهان است و یکی از خدمات ما هم ارائه خدمات شنوایی سنجی به مراجعان محترم و عزیزان کم شنوا است که به صورت حضوری در مطب یا حتی در منزل خودتان ( برای اولین بار در ایران !!! ) برای شما امکان پذیر است.

اما شنوایی سنجی چیست و برای چه افرادی لازم است ؟ آیا فقط افراد مسن و افرادی که فکر میکنند آستانه شنواییشان پایین آمده نیاز به جلسه شنوایی سنجی دارند؟

شنوایی سنجی اصفهان
تست شنوایی سنجی اصفهان

شنوایی سنجی برای چه افردای لازم است ؟

مشکلات شنوایی با بالاتر رفتن سن ایجاد می‌شوند؛ ولی می‌توانند روی هرکسی تاثیر بگذارند. تقریبا 25 درصد از افراد بالای 50 سال با مشکلات شنوایی و از دست دادن این قابلیت دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و 50 درصد افراد بالای 80 سال از این موضوع رنج می‌برند.

البته گاهی اوقات افراد به علت شغلی که دارند ، به علت اینکه در معرض صدای شدید در طولاتی مدت قرار گرفته اند دچار کم شنوایی شده اند که گاهی میزان آن کم است ولی در صورت عدم مراجعه به پزشک شنوایی سنج ، ممکن در کوتاه مدت میزان شنوایی آنها به سرعت کاهش یابد .

به عبارتی دیگر هرگاه بخواهیم قدرت شنوایی یک فرد و یا میزان کاهش و یا سنگینی گوش کسی اظهار نظر کنیم باید شنوایی سنجی انجام دهیم.

در دستگاه شنوایی سنجی که به صورت معمولی در کلینیک های مختلف برای آزمایش شنوایی به کار برده می شود فرکانس های بین ۲۵۰ تا نهایتا ۱۲ هزار هرتز سنجیده می شود.

یکی از راه‌های تشخیص این مشکل استفاده از تست شنوایی سنجی و یا همان تست ادیومتری است. راه‌های مختلفی برای تست سلامت گوش وجود دارد. تست‌هایی مانند تست OAE و یا تست PTA.

پهمچنین هرگاه بخواهیم قدرت شنوایی یک فرد و یا میزان کاهش و یا سنگینی گوش کسی اظهار نظر کنیم باید شنوایی سنجی انجام دهیم. با ما در این بخش همراه باشید تا با تمام آن‌ها آشنا شده و متوجه نحوه کار و فرآیندشان شوید.

شنوایی سنجی اصفهان
تست شنوایی سنجی اصفهان

اما تست شنوایی‌ سنجی چیست؟

تست شنوایی‌ سنجی یک سری آزمون‌هایی است که عملکرد گوش‌های شما را مورد بررسی قرار می‌دهند. آسیب دیدن گوش یا قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای مدت طولانی می‌تواند باعث کم شنوایی شود. این آزمون‌ها هم شدت و تُن صدای دریافتی توسط شما را تست کرده و مشکلات تعادلی و دیگر مشکلات مربوط به گوش داخلی‌تان را شناسایی می‌کنند.

تشخیص و درمان این موضوعات بر عهده متخصص شنوایی‌ سنجی است. واحد اندازه‌گیری شدت صدا دسیبل است و گوش انسان قادر است گستره بین 20 تا 180 دسیبل را بشنود. واحد اندازه‌گیری تون صدا نیز هرتز است و گوش انسان بین 20 تا 20000 هرتز را تشخیص می‌دهد. شنوایی سنجی یا اُدیومتری (به انگلیسی: Audiometry) اندازه‌گیری میزان شنوایی با استفاده از دستگاه شنوایی‌سنج می‌باشد. نتیجه به شکل شنوایی‌نگاره (اودیوگرام) ثبت می‌شود.

تست شنوایی سنجی اصفهان
تست شنوایی سنجی اصفهان

شنوایی‌شناس صداهای متنوعی از جمله صداهای دارای فرکانس پایین، میانی و بالا و گفتار را در فواصل مختلف در یک گوش پخش می‌کند تا میزان شنوایی شما را تعیین کند.

فرد در یک کابین ضد صدا قرار می‌گیرد‌.‌ صدا از طریق هدفون به گوش بیمار می‌رسد‌.‌ دو گوش به طور جداگانه آزمایش می‌شوند و آستانه شنوایی ‌آن‌ها مشخص می‌شود‌.‌ بر اساس اینکه، چه میزان شدت صداهای را شنیده است میزان کلی شنوایی فرد یا به اصطلاح نوار گوش فرد به دست آمده است.

تست شنوایی سنجی اصفهان

درجات کم شنوایی

میزان کاهش شنوایی در یک فرد به صورت خفیف‌‌،‌ متوسط‌‌،‌ شدید و عمیق درجه‌بندی می‌شود‌.‌ دسته بندی سطوح شنوایی به شرح زیر است:
۱- شنوایی طبیعی: گوش سالم می‌تواند صداهایی به اندازه 20 dBHL را بشنود.
۲- کاهش شنوایی خفیف: در حالت کم شنوایی خفیف، کاهش شنوایی در گوش‌ بین 25 تا 39 dBHL است‌.‌
۳- کاهش شنوایی متوسط: در این حالت، کاهش شنوایی در گوش بین ۴۰ تا ۶۹ dBHL است‌ و بدون سمعک‌‌، شنیدن دشوار است.
‌ 4- کاهش شنوایی شدید: کاهش شنوایی در گوش‌ بین 70 تا 89 dBHL است‌.‌ در این حالت سمعک مرسوم ترین مداخله لازم است.
۵- کاهش شنوایی عمیق: در این موارد، کاهش شنوایی در گوش از ۹۰ dBHL شروع می‌شود‌ که بیمار به سمعک های بسیار قوی یا کاشت حلزون، و جلسات متعدد آموزشی نیاز دارد‌.

شنوایی سنجی اصفهان
تست شنوایی سنجی اصفهان

شنوایی سنجی برای کودکان چگونه انجام می شود؟

اگر کودک قادر به همکاری باشد ادیومتری یا نوار گوش گرفته می شود. بدون انجام ادیومتری کودکان به طور روتین، ممکن است که برای ماه‌ها یا سال‌ها، مشکلات شنوایی تشخیص داده نشود.

اگر کودک قادر به همکاری نباشد تست ABR گرفته می شود. تست ABR معمولاً نیم ساعت طول می‌کشد. اگر کودک در طول آزمایش از خواب بیدار شود، آزمایش بیشتر طول می‌کشد، زیرا کودک برای اتمام تست مجدداً باید بخوابد.

شنوایی سنجی اصفهان
تست شنوایی سنجی اصفهان

خدمات بشنو

بشنو در ادامه فعالیت حرفه ای خود دارای خدمات مختلفی است . بخشی از فعالیت ما به فعالیت های شنوایی سنجی اصفهان اختصاص دارد ، بله بشنو یک مجموعه شنوایی سنجی در اصفهان است که تخصصی ترین خدمات و جامع ترین خدمات شنوایی سنجی را به صورت متمرکز هم در محل زندگی شما به صورت حضوری با مراجعه کارشناسان ما و هم در محل مطب ما قابل انجام است . # سمعک اصفهان