جستجو
جستجو

علائم پولیپ بینی چیست

آنچه در این مطلب میخوانید

پولیپ های بینی توده های بدون درد و نرمی هستند که در مجرای بینی رشد می کنند. معمولا علائم پولیپ بینی به دلیل آلرژی بینی ایجاد می شود که امکان دارد با حساسیت هایی همچون آسم یا حساسیت پوستی همراه باشد. پولیپ بینی می تواند تحریک شده و متورم شود و تا حدی مجاری بینی و سینوس ها را مسدود کند. همچنین با عفونت مکرر، آلرژی، حساسیت به دارو یا برخی اختلالات ایمنی مرتبط هستند. پولیپ های بزرگ بر روند تنفس فرد اختلالاتی ایجاد می کنند که این مورد بر سیستم بویایی وی تاثیر می گذارد.

پولیپ های بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها یا مجرای بینی شما ایجاد شوند، اما اغلب در ناحیه ای ظاهر می شوند که سینوس های نزدیک چشم، بینی و استخوان های گونه از طریق مسیرهای پیچ در پیچ به بینی شما تخلیه می شوند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که پولیپ ایجاد می کنند نسبت به افرادی که پولیپ ایجاد نمی کنند ، پاسخ های سیستم ایمنی و نشانگرهای شیمیایی متفاوتی در غشای مخاطی دارند. پولیپ بینی امکان دارد در هر قسمتی از سینوس ها و یا راه های هوایی به وجود آید اما بیشتر آن ها در نزدیکی چشم بینی و استخوان های چانه قرار دارند .

علائم پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی قبل از بزرگ شدن نشانه ای ندارد که فرد به آن شک کند همچنین علائم و نشانه های پولیپ بینی، معمولا مانند سرماخوردگی می باشد. از بارزترین علائم پولیپ انسداد راههای تنفسی بینی است که باعث خشک شدن گلو هنگام خواب می گردد. این روند درصورت ادامه دار بودن باعث تحریک مزمن گلو خواهد شد و این حس بسیار ناخوشایند است. از جمله علائم دیگر آن :

  • آبریزش بینی
  • کاهش یا عدم وجود حس بویایی
  • درد در صورت
  • افت حس بویایی
  • عطسه کردن
  • خارش اطراف چشم
  • خر و پف
  • پر بودن بینی
  • سخت نفس کشیدن از بینی
  • خونریزی های مکرر بینی
  • احساس فشار روی پیشانی و صورت

اگر علاوه بر پولیپ، عفونت سینوسی نیز وجود داشته باشد، ممکن است درد یا سردرد نیز رخ دهد.

علت پولیپ بینی و راههای درمان پولیپ بینی

علت ایجاد پولیپ دقیقٱ معلوم نیست ولی با عواملی مثل آلرژی ، حساسیت به آسپیرین ، آسم، عفونت مزمن و محرک هایی مثل سیگار و آلودگی هوا در ارتباط است.

علائم پولیپ بینی

عوارض پولیپ بینی

پولیپ ها به این دلیل ایجاد می شوند که غشاهای مخاطی پوشاننده بینی یا سینوس ها تغییر می کنند. غشاها برای مدت طولانی ملتهب می شوند یا بارها و بارها ملتهب می شوند. التهاب شامل تورم، قرمزی و تجمع مایع است.

آپنه انسدادی خواب : به شرایطی گفته می‌شود که فرد در هنگام خواب دچار وقفه تنفسی می‌گردد. در آپنه انسدادی تنفس شما کم عمق می‌شود یا حتی در خواب ممکن است متوقف شود. در برخی افراد این اتفاق ممکن است چندین بار در طی شب رخ بدهد.

بدتر شدن آسم : سینوزیت مزمن می تواند آسم را بدتر کند. حتی کسانی که آسم ندارند دچار مشکلات تنفسی میشوند.

عفونت های سینوسی پولیپ بینی می تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت های سینوسی کند که اغلب عود می کنند.

شاید منجر به مننژیت یا همان التهاب مایع مغز و نخاع بشود.

خر خر در هنگام خواب از دیگر آسیب های عدم درمان پولیپ بینی بوده و در موارد شدید میتواند حتی باعث تغییر شکل ظاهری بینی گردد.

این التهابات می‌تواند منجر به عفونت و یا رشد باکتری های بینی و دهان گردد که باعث بوی بد دهان و بینی می شود.

درمان پولیپ با جراحی ممکن است باعث بروز خونریزی بینی شود، همچنین انجام جراحی نیز می تواند باعث عفونت شود. اما در صورتی که درمان پولیپ بینی زیر نظر یک پزشک متخصص انجام شود احتمال بروز موارد فوق به صفر می رسد.

علائم پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی و درمان پولیپ بینی

پولیپ های بینی به خودی خود بهبود نمی یابند، بنابراین مداخلات پزشکی مورد نیاز می باشد. همچنین درمان قطعی پولیپ بینی با دارو وجود ندارد و تنها دارو می تواند موقتاً تسکین بخش وضعیت فعلی شما باشد.

  • جراحی بینی در درمان پولیپ بینی با جراحی ، علاوه بر اینکه پولیپ بایست خارج شود ، با آندوسکوپ داخل سینوس ها را نیز تخلیه می کنند. در این جراحی پزشک لوله باریکی که مجهز به لنز یا دوربین است از طریق بینی به داخل حفره‌های سینوسی می‌فرستد. از ابزارهای باریکی نیز برای برداشتن پولیپ و موانع دیگری که مسیر سینوس‌ها را مسدود کرده‌اند استفاده می‌کند. جراحی آندوسکوپی اغلب به‌صورت سرپایی انجام می‌شود.
  • مصرف آب نمک
  • استفاده از دستگاه بخور : موجب می شود راه های تنفسی دارای رطوبت شوند ، جریان مخاط را از سینوس ها بهبود می بخشد و از بسته شدن و ملتهب شدن بینی چلوگیری می کند .
  • دوری کردن از محرک های بینی مانند : آلرژن ها ، دود سیگار ، دود شیمیایی ، گرد و غبار و …
  • از شوینده‌های مخصوص بینی استفاده کنید.
علائم پولیپ بینی در ۱ آبان ۱۴۰۳

حالا که علائم پولیپ بینی را شناختید پس از مشاهده علائم جهت درمان پولیپ بینی به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و از خود درمانی و یا درمان های خانگی بپرهیزید.

برای اطلاع از قیمت جراحی زیبایی بینی اینجا را کلیک کنید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

نکاتی در مورد عمل زیبایی لابیاپلاستی
بیماری های زنان

آشنایی با عمل زیبایی لابیا پلاستی

یکی از متداول‌ترین جراحی‌های زیبایی، عمل زیبایی لابیاپلاستی است که به کاهش اندازه لابیا مینور یا فلپ‌های پوستی در دو طرف دهانه واژن می‌پردازد. این

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :