جستجو

تاثیر کرونا بر شنوایی

آنچه در این مطلب میخوانید

تاثیر کرونا بر شنوایی

بیماری کرونا حاصل از ورود نوعی ویروس به نام کوید ۱۹ یا کرونا به بدن است که منجر به بروز بیماری‌های گوناگونی از جمله بیماری های تنفسی می گردد. این ویروس در ابتدا به صورت نهفته در بدن بیمار ساکن می شود و کم کم شروع به درگیر کردن قسمت های مختلف بدن به عفونت می کند حالا بستگی دارد این عفونت ها در کجای بدن تشکیل شود هر قسمت از بدن که درگیر این ویروس گردد می تواند عوارض خاص خود را نشان دهد.

به طور مثال درگیر شدن ریه می تواند باعث بروز تب و سرفه و پایین آمدن اکسیژن خون و در بعضی از موارد باعث فیبروز ریه شود این عفونت ها در صورت عدم مراجعه بیمار به پزشک می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی جدی و حادی شود.

تاثیر کرونا بر شنوایی

برای آشنایی بیشتر با کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی با ما همراه باشید:

ویروس کرونا علائم متفاوت و متغیری دارد. علائم کلی این بیماری شامل تب، سرفه، سردرد، خستگی، از دست دادن بویایی یا چشایی و مشکلات تنفسی است. کووید نوزده که با نام ویروس کرونا نیز شناخته می‌شود، منجر به بروز مشکلات جدی‌ای در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. این مشکلات در سه دسته طبقه بندی می‌شوند.

مشکلات قلب و عروقی، مشکلات ریوی و تنفسی و اختلالات عصبی و روحی روانی. در بسیاری افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی مشاهده نمی‌شود. همین موضوع باعث تمایز ویروس کرونا از دیگر ویروس‌ها شده است. زمانی که این بیماری در بدن افراد مبتلا مخفی و خاموش است ممکن است باعث آلودگی افراد دیگر نیز بشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ۱۲ تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا این بیماری در افراد مبتلا خود را نشان دهد. به این مدت زمان نهفتگی می‌گویند. در ابتدای این بیماری تصور بر این بود که تنها افرادی مسنی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند در معرض ابتلا به این بیماری هستند در صورتی که بیماری قادر است همه افراد در رنج‌های سنی مختلف را درگیر خود کند. موضوعی که اخیراً پیش آمده این است تأثیر کوید 19 و تاثیر کرونا بر شنوائی افراد چگونه است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تأثیر کوید 19 و تاثیر کرونا بر شنوایی و گوش را بررسی کنیم.

کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی:

آیا ابتلا به کرونا از طریق گوش ممکن است؟

با توجه به منفی بودن تاثیر کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده بر روی ویروس کرونا، امکان انتقال ویروس کرونا از طریق گوش وجود ندارد. قابل ذکر است بیمارانی که سابقه اختلالات بلند مدت در گوش میانی داخلی داشتند، احتمال امکان ورود ویروس کرونا و ابتلا از طریق گوش در چنین افرادی صفر نیست‌.

بنابراین لازم است افرادی که سابقه چنین بیماری‌هایی را دارند مراقبت و رعایت بیشتری بکنند. با توجه به اینکه ویروس کرونا هنوز ویروسی ناشناخته است، ممکن است افرادی که به بیماری گوش میانی مبتلا هستند.

عوارض ابتلا به کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی :

احتمال ابتدا به کووید ۱۹ به درون گوش میانی و از طریق ناحیه‌ای که ماستوئد (ماستوئید به استخوانی توخالی در پشت سر گفته می‌شود) نامیده می‌شود، وجود داشته باشد. و منجر به عفونی شدن ناحیه‌ی ذکر شده شود.

با توجه به آنچه در مورد علائم بیماری کرونا در بخش‌های قبلی گفته شد، علائم مربوط به گوش همانند وزوز کردن گوش (tinnitus )، گرفتگی نواحی گوش، گوش درد و سرگیجه ( vertigo) در افرادی که مبتلا به ویروس کرونا هستند ممکن است دیده شود.

کوید 19 و تاثیر کرونا بر شنوایی

میزان تاثیر کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی چیست و آیا کرونا بر عملکرد گوش تاثیر می‌گذارد؟

این موضوع سبب نمی‌شود که ویروس کرونا و مبتلا شدن به آن تاثیری بر شنوائی داشته باشد. یکی از فرضیه هایی که جدیدا پیش آمده این است که آیا ویروس کرونا بر شنوائی تاثیر دارد ؟ در ادامه می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

افت شنوایی ممکن است به عنوان یکی از علائم کرونا ظهور کند. انواع مختلفی از باکتری‌ها و ویروس‌ها وجود دارد که ممکن است سبب کم شدن و افت شنوایی شود. اما طبق تحقیقات انجام شده احتمال اینکه ویروس کرونا منجر به افت شنوایی شود بسیار نادر است.

بنابراین ویروس کرونا همانند دیگر ویروس‌های قدیمی SARS و MERS تاثیری بر شنوایی ندارد. البته در موارد نادری ممکن است کوید 19 با ایجاد عفونت و التهاب در گوش موجب پارگی پرده گوش بشود.

نتایج معاینات بالینی در مورد کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی:

نتایج دیگری در کالبدشکافی برخی بیماران مبتلا به کووید نوزده نشان می‌دهد که در گوش میانی و ماستوئید این افراد ماده‌ی ژنیتیکی SARS-COV-2 کشف شده است. این ماده در ساقه مغز انسان‌ها وجود دارد .

ویروس کرونا می‌تواند مرکز شنیداری مغز یعنی لوپ تمپورال یا ساقه مغز را درگیر کند. کاهش شنوایی که در افراد مبتلا به کرونا مشاهده می‌شود از سطح ضعیف تا متوسط متغیر است و اصولا افت شنوایی شدیدی در افراد مبتلا به کرونا دیده نمی‌شود.

تنها دلیلی که سبب بروز چنین مشکلاتی نظیر کم شنوایی و وزوز گوش می‌شود، کمبود اکسیژن در بدن افراد مبتلا به کرونا است. به علت فعالیت متابولیک بالایی که سلول‌های مویی در حلزون دارند، افت اکسیژن می‌تواند تاثیر جدی و جبران‌ ناپذیری بر روی آن بگذارد.

کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی نوزادان

چه عفونت‌های ویروسی منجر به افت شنوایی می‌شود؟

عفونت‌های ویروسی ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. افت شنوایی ناشی از عفونت های ویروسی می‌توانند یک طرفه یا دو طرفه باشند.

تعدادی از ویروس‌ها ممکن است باعث آسیب رساندن به سیستم گوش داخلی مانند سلول های مویی و ارگان کورتی می‌شوند. همچنین ممکن است این ویروس‌ها باعث آسیب رساندن به ناحیه‌ی داخلی گوش و ملتهب شدن آن و سرانجام منجر به افت شنوایی شوند.

بعضی ویروس‌ها همانند HIV باعث تضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شوند و در ادامه با بروز عفونت قارچی و باکتریایی به شنوایی بیمار آسیب می‌رسانند. افراد مبتلا به ایدز اغلب احساس پری در گوش خود می‌کنند. این افراد ممکن است احساس گیجی و کم شنوایی نیز داشته باشند و در گوش خود صدای وزوز را هم حس کنند.

وجود برخی ویروس‌ها ممکن است باعث عدم تعادل ناگهانی شوند. به عنوان مثال هرپس سیمپلکس نوعی از ویروس است که بر اعصاب وستیبولار در گوش داخلی تاثیر می‌گذارد و باعث سرگیجه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد این ویروس در ۵۶ درصد از کودکان باعث کم شنوایی می‌شود.

پزشکان عنوان می‌کنند ۲۵ درصد از مشکلات شنوایی که در کودکان ظهور می‌کند به علت وجود عفونت ناشی از ویروس سیتومگالوویروس است.

تاثیر داروها بر کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی:

آیا داروهایی که برای بهبود کووید نوزده به کار می‌روند بر شنوایی تاثیر گذارند؟

طبق تحقیقات انجام شده اکثر داروهایی که برای بیماری کووید نوزده به کارمی‌روند از خانواده داروهای اتوتوکستیک است.

این نوع داروها شامل azithromycin، Remdesivir، Favipiravir وLopinavir می باشند به همین علت ممکن است باعث افت شنوایی و وزوز در گوش شوند. شدت این داروها بسته به شدت بیماری دوز و مدت زمان مصرف آن تعیین می‌شود. عوارض این دارو‌ها که منجر به کاهش شنوایی و وزوز در گوش می‌شود. ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد تا نمایان بشوند.

برای آگاهی بیشتر از تاثیرات کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی در مقاله های بعدی با ما همراه باشید.

تجربیات خود از کوید ۱۹ و تاثیر کرونا بر شنوایی را با ما به اشتراک بگذارید.

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :