جستجو

تفسیر نوار گوش به چه صورت است ؟

آنچه در این مطلب میخوانید

نوار گوش یا ادیومتری ( Audiometery ) آزمایشی است که از فرد در اتاقک آکوستیک با قرار دادن هدفون بر روی گوش آزمایش شونده انجام میگیرد و در آن حداقل صدایی که فرد در هر فرکانس میشنود توسط دستگاه شنوایی سنجی مورد ارزیابی قرار میگیرد و بعد از آن تفسیر نوار گوش انجام میشود.

تعیین میزان شنوایی و یا کم شنوایی بیمار هدف اصلی از تفسیر نوار گوش یا شنوایی سنجی می باشد. بعد از انجام تست و به دست آوردن منحنی ادیوگرام مشخص می‌ شود که شنوایی بیمار در کدام گروه از درجات کم شنوایی و یاشنوایی نرمال قرار دارد.

تفسیر نوار گوش بزرگسالان

فواید و اهمیت نوارگوش

برای اینکه از فواید و اهمیت نحوه صحیح تفسیر نوار گوش بیشتر بدانید با ما همراه باشید. گوش یکی از مهمترین اعضای بدن است که وظیفه شنوایی و تعادل را درفرد بعهده دارد. حس شنوایی هم از مهمترین حس های پنجگانه هست که باعث ارتباط بین افراد میشود و هرگونه مشکل در آن باعث اختلال در ارتباط گیری بین افراد میگردد که ممکن است باعث انزوا , جامعه گریزی و در نهایت آلزایمر گردد.

این اهمیت در کودکان بسیار بیشتر است چرا که کاهش شنوایی حتی اندک در کودکان روی سیستم گفتاری آنها نیز تاثیر میگذارد و بگونه ای است که کودک هر حرفی را که درست بشنود بعدها میتواند درست ادا کند و این اهمیت در سنین کمتر از ۶سال میباشد که به دوران بحرانی معروف است.

در شنوایی سنجی میزان و نوع کم شنوایی مشخص میگردد که با توجه به آن پزشک کار درمانی را روی گوش آغاز میکند. اگر مشکل از گوش خارجی و میانی باشد با دارو و یا نهایتا عمل جراحی مشکل را میتوان برطرف کرد ولی اگر مشکل شنوایی از گوش داخلی نشئت بگیرد با سمعک قابل حل شدن میباشد.

ما در مرکز شنوایی بشنو بهترین و پیشرفته ترین سمعک ها از بهترین برند ها را با توجه به نوع کم شنوایی تجویز و ارائه میکنیم که در بهبود شنوایی شما موثر میباشد.

اهمیت دیگر تست شنوایی و تفسیر نوار گوش کمک به درمان وزوز گوش میباشد که در آن فرکانس سوت گوش بررسی میگردد و با توجه به آن دارودرمانی و یا پوشانندگی وزوز انجام میگیرد.

فایده دیگر تست شنوایی کمک به پزشک در تشخیص نوع سرگیجه می باشد . آزمون هایی که در سرگیجه کمک میکنند نوار گوش – تست کالریک- تست ENG و تست VNG می باشد. پس تفسیر نوار گوش برای تشخیص و درمان سرگیجه و عفونت گوش بسیار اهمیت دارد.

نکته ای که باید بهش اشاره شود این است که شنوایی سنجی روشی کمی است و نه کیفی. یعنی از یک سیستم عددی خاص برای اندازه گیری توانایی شنوایی فرد در فرکانس های مختلف در داخل اتاقی ساکت استفاده می کنند.

این روش به طور ذهنی نمیتواند کیفیت توانایی شنوایی شما را ارزیابی کند. همچنین نمی تواند میزان دقیق ضعف شنوایی را تشخیص دهد.

تفسیر نوار گوش

نوار گوش از طریق یک هدفون و یک ویبراتور که روی جمجمه قرار داده میشود و مستقیما صدا را به حلزون گوش میفرستد ثبت میگردد. در تفسیر نوار گوش ، گوش راست با رنگ قرمز و علامت دایره و گوش چپ با رنگ آبی و علامت x نشان داده میشود. و نتیجه تست ویبراتور نیز با علامت > برای گوش راست و علامت < برای گوش راست ثبت میگردد.

همان طور که می دانید واحد اندازه گیری شدت صوت یا همان اکوستیک ” دسی بل ” است که گوش انسان قادر به شنیدن صداهایی بین 20 تا 20000 دسی بل می باشد. اگر بخواهیم واژه دسی بل را بهتر تعریف کنیم باید بگوییم که این واحد به معنای بلندی صداست و هر چه صدا بلند تر باشد عدد مورد نظر دسی بل نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

ادیوگرام شدت یا بلندی صدا را در واحد دسی بل نمایش می دهد که از صفر دسی بل در بالا تا ۱۲۰ دسی بل تقسیم بندی شده است.

از سمت چپ به راست فرکانس یا زیر و بمی صدا در واحد هرتز نمایش داده می شود. فرکانس در سمت چپ از ۱۲۵ هرتز شروع می شود و تا ۸۰۰۰ هرتز در سمت راست ادامه می یابد. دقیقاً همانند صفحه کلید پیانو که فرکانس های پایین در سمت چپ و فرکانس های بالا در سمت راست قرار دارند.

این تست در هر سنی می تواند انجام شود. این تست فقط نشان می دهد که شنوایی فرد طبیعی است یا خیر. اگر فردی در تست غربالگری رد شود بایستی برای ارزیابی دقیق تر ارجاع شود.

در سال های اخیر به اهمیت غربالگری شنوایی برای نوزادان پی برده شده است و در بسیاری از کشور ها تست شنوایی هنگام تولد اجباری است، چرا که هر چه کم شنوایی زودتر تشخیص داده شود، حمایت از کودک هم زودتر شروع خواهد شد.

تفسیر نوار گوش IA:

نتیجه تست و تفسیر نوار گوش به صورت نمودارهایی به نمایش درمی‌آید که از روی آن‌ها می‌توان به سالم یا ناسالم بودن پرده‌ی گوش و گوش میانی آن پی برد.انواع مدل و تایپ های نوار گوش تمپانومتری عبارتند از:

تایپ An: فشار نرمال گوش میانی، حرکت پرده گوش نرمال، حجم نرمال است.
تایپ As: فشار نرمال گوش میانی، حجم نرمال، حرکت پرده گوش کاهش یافته است (یعنی سختی پرده گوش بیشتر شده).

تایپ Ad: فشار نرمال گوش میانی، حجم ترمال،حرکت پرده گوش از محدوده نرمال افزایش یافته (به معنی حرکت بیشتر پرده گوش یا به عبارتی نازک شدن پرده گوش بر اثر مواردی چون ترمیم طبیعی بعد از پارگی و غیره است)

تایپ C1: حجم نرمال، حرکت پرده گوش نرمال، فشار گوش میانی بالاتر از ۱۰۰- است.
تایپ C2: حجم نرمال،حرکت پرده گوش نرمال، فشار گوش میانی بالاتر از ۲۰۰- است.

تایپ C to B: حجم نرمال، فشار بالاتر از ۲۰۰- ، حرکت پرده گوش کاهش یافته است.
تایپ B (عفونت): حجم نرمال، فشار غیر نرمال، حرکت پرده گوش غیرنرمال است.
تایپ B ( پارگی پرده گوش): حجم افزایش یافته، فشار و حرکت پرده گوش غیرنرمال است

تفسیر نوار گوش

هزینه نوار گوش و تفسیر نوار گوش

هزينه تست هاي شنوايي سنجی طبق تعرفه وزارت بهداشت و درمان و همچنین معاونت درمان هر استان تعيين مي شود. تست های زیادی برای ارزیابی گوش وجود دارد که هر کدام برحسب تعرفه سازمان نظام پزشکی به کلینیک های شنوایی سنجی ابلاغ می شود

تمامی مراکز شنوایی سنجی در اصفهان باید طبق تعرفه سازمان مذکور باید هزینه تست شنوایی سنجی را از مراجعه کننده دریافت کنند و مبلغی بیش از این مقدار تخطی محسوب می شود . قیمت نوار گوش و تفسیر نوار گوش و خدمات شنوایی سنجی در مرکز شنوایی شناسی بشنو به شرح زیر است:

نوع خدمت
هزینه (تومان)
اودیومتری ( نوارگوشPTA,SRT,SDS)
۵۰۰۰۰
تمپانومتری IA
۵۰۰۰۰
OAE
۵۰۰۰۰
ABR
۱۵۰۰۰۰
ECoG
۱۵۰۰۰۰
ASSR
۲۰۰۰۰۰
ارزیابی وزوز گوش
۲۰۰۰۰
قالبگیری
۲۰۰۰۰

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :