جستجو

چگونه از شر وزوز گوش خلاص شویم؟

آنچه در این مطلب میخوانید

وزوز گوش (Tinnitus) به شنیده شدن صدایی شبیه سوت که بیشتر در گوش یا سر گفته می شود. این مشکل رایجی است که حدود 12 تا 20 درصد مردم تجربه می کنند. وزوز برای بسیاری از افراد می تواند با افزایش سن، بدتر شود اما با اقدامات برای درمان وزوز گوش می توان وزوز را بهبود بخشید.

یک راه کار اساسی پیدا کردن و معالجه ی علت پایه ای وزوز است. سایر درمان ها باعث کاهش صدای وزوز شده و یا صدای آن را پوشش می دهند تا توجه فرد از روی وزوز برداشته شود.

چه زمانی برای درمان وزوز گوش به پزشک مراجعه کنیم

  • اگر به طور مداوم یا مرتب صداهایی مانند وزوز، زنگ زدن یا زمزمه را در گوش خود می شنوید، باید برای درمان وزوز گوش به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • صداهای گوش پس از ضربه به سر شروع شود.
  • به صورت ناگهانی یا بدون علت مشخص رخ داده است.
  • این صداها با علائم دیگری مانند سرگیجه ، احساس تعادل، تهوع یا استفراغ همراه باشد.
  • سر و صدا فقط در یک گوش است و چندین هفته یا بیشتر ادامه دارد.

پزشکان می توانند گوش های شما را معاینه کنند تا ببینند آیا مشکل ناشی از بیماری هایی مانند عفونت گوش یا جمع شدن جرم در گوش است یا خیر، آنها همچنین می توانند چند چک ساده انجام دهند تا ببینند آیا دچار کم شنوایی هستید یا خیر

در صورت لزوم، پزشک عمومی شما را برای انجام آزمایشات و درمان بیشتر به متخصص بیمارستان ارجاع می دهد.

درمان وزوز گوش

وزوز گوش بیشتر در چه کسانی رایج است

اکثر مردم پس از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، مانند پس از رفتن به یک کنسرت موسیقی ، دوره های کوتاهی از وزوز گوش را تجربه کرده اند. این مشکل می تواند افراد در هر سنی، از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد، اما در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر است.

عوامل زیر در ایجاد وزوز گوش دخیل هستند:

  1. کم شنوایی

وزوز گوش اغلب همراه با درجه ای از کم شنوایی رخ می دهد. اما از هر سه نفر مبتلا به این عارضه، یک نفر مشکل شنوایی ندارد. اما بهتر است برای درمان وزوز گوش تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

  1. قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد

سر و صدا یکی از شایع ترین علل کم شنوایی است.  شنیدن یک صدای بسیار بلند در نزدیکی گوش هایتان ممکن است به طور دائم به شنوایی شما آسیب برساند. قرار گرفتن مکرر در معرض صدای بلند در مدت زمان طولانی خطرات جدی برای شنوایی انسان ایجاد می کند.

  1. عفونت گوش

هرگونه عفونت گوش می تواند باعث انسداد شنوایی شود و بنابر این احتمال وقوع وزوز گوش را بیشتر می کند.

  1. بیماری گوش

چندین بیماری گوش وجود دارد که ممکن است در یک فرد سالم اتفاق بیفتد، همه آنها می توانند باعث کاهش شنوایی شوند و بنابراین احتمال وقوع وزوز را بیشتر می کند.

  1. عوارض جانبی داروها

برخی از داروها ، چه با نسخه و چه بدون نسخه، می توانند باعث ایجاد این بیماری  شوند. وزوز گوش به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه برای حدود 200 داروی تجویزی و بدون نسخه ذکر شده است.

  1. استرس عاطفی

شنیدن وزوز از گوش ممکن است ارتباطی با میزان استرس شما داشته باشد. اگر استرس بالایی دارید، احتمال بیشتری وجود دارد که این مشکل در شما حاد گردد.

  1. سایر عوامل
  • کاهش شنوایی مربوط به سن
  • ایجاد جرم در گوش
  • عفونت گوش میانی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • تومورهاي مغزي
  • صدمه دیدن سر و گردن
  • بیماری منیر ( بیماری که باعث کاهش شنوایی و سرگیجه می شود.)
  • اتواسکلروز ( یک بیماری ارثی است که در آن رشد غیرطبیعی استخوان در گوش میانی باعث کاهش شنوایی می شود.)

همچنین مطالعه کنید : بهترین مرکز شستشوی گوش در اصفهان

درمان وزوز گوش

درمان وزوز گوش چگونه است؟

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای وزوز گوش وجود ندارد که برای همه مفید باشد. با این حال، تحقیقات همچنان برای یافتن یک درمان موثر ادامه دارد. وزوز گوش انواع مختلف دارد. برخی اوقات انواع وزوز گوش به دلایل ساده مثل تجمع جرم گوش اتفاق می افتد.

در این موارد با برطرف کردن علت ایجاد وزوز گوش، درمان انجام می شود. اگر می توانید علت زمینه ای این مشکل را پیدا کنید، درمان موثر آن ممکن است به بهبود وضع شما کمک کند. به عنوان مثال، برداشتن جرم گوش می تواند کمک کننده باشد. اگر علت خاصی پیدا نشود، درمان های دیگری برای کمک به شما در از بین بردن صدای وزوز در گوش به کار برده می شود. این درمان ها شامل موارد زیر است:

درمان رفتاری شناختی (CBT)

درمانی که هدف آن کمک به تغییر طرز فکر شما در مورد وزوز گوش است تا کمتر به صداهای موجود در گوش هایتان توجه کنید.

درمان بازآموزی وزوز (TRT)

درمانی که هدف آن کمک به واکنش بهتر مغز شما به وزوز گوش است، بنابراین در سیگنال های گوش، صداها دوباره تنظیم می شوند و از این طریق کمتر به صداهای درون گوش، توجه تان را معطوف می کنید.

درمان با دارو

درمان های وزوز گوش با دارو هم ممکن است به کاهش صداهای وزوزی که در گوش خود می‌شنوید کمک کند. داروهای ضد افسردگی سه ‌حلقه‌ای و داروهای ضد اضطراب، از جمله زاناکس(Xanax)، آمی‌تریپتیلین(Amitriptyline) و نورتریپتیلین(Nortriptyline) می‌توانند در مواردی، صداهای گوش را کم کنند. البته بایستی به عوارض جانبی این داروها مانند خواب آلودگی و اعتیادآور بودن آن ها نیز توجه داشت.

درمان وزوز گوش

چگونه وزوز و سایر نویز ها را کنترل کنیم

  • آرامش تان را حفظ کنید

گاهی اوقات نگرانی در مورد وزوز گوش می تواند آن را بیشتر به چشم بیاورد، بنابراین  داشتن آرامش می تواند به تسکین درد کمک کند. کند کردن سرعت تنفس و شل کردن ماهیچه ها نمونه هایی از تمرینات آرام سازی ساده هستند که می توانید امتحان کنید.

  • از سکوت بپرهیزید

افزایش سر و صدای محیط می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را از روی صدهایی که در گوش خود می شنوید، خارج کنید. برخی از مردم می گویند پخش موسیقی در محیط بیرون یا سایر صداهای معمولی می تواند مفید باشد.

  • فعال باشید

سعی کنید فعالیت های معمولی یا سرگرمی های روزمره خود را دنبال کنید و خودتان را مشغول کنید زیرا این امر می تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را از  صدای وزوز درگوش خود دور کنید.

  • ترک رفتارهای ناسالم

تا آنجا که ممکن است عادات سالم را در زندگی خود ترویج بدهید زیرا این کار برای سلامت عمومی شما مفید است. اگر فکر می کنید غذاها یا نوشیدنی ها یا فعالیت های خاصی وزوز گوش شما را تشدید می کند، آنها را کاهش دهید. چندین روش درمانی در حال حاضر وجود دارد که نشان داده شده است که باعث تسکین طولانی مدت و مداوم این عارضه می شود.

شما باید از یک متخصص کمک بگیرید که بتواند یکی از این روش های درمانی را برای بهبود وضع شما ارائه دهد یا به شما در انتخاب یک دستگاه شنوایی کمک کند.

  • از گوش کردن به موسیقی بلند خودداری کنید

اگر به مکان های بلند یا کنسرت ها می روید، از گوش بند استفاده کنید. همیشه از گوش های خود محافظت کنید.

  • سعی کنید قبل از خواب چای ننوشید و سیگار استعمال نکنید.
0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :