جستجو

سرگیجه

آنچه در این مطلب میخوانید

سرگیجه چیست ؟

در مقاله سرگیجه چیست با ما همراه باشید تا درمورد علت سرگیجه و علائم آن توضیح بدیم. سرگیجه حالتی است که در آن تعادل بدن از دست می‌ رود که ممکن است احساس سبکی سر (محیط دور سرتان بچرخد) کنید و یا چشمانتان سیاهی رود. که در بسیاری از مواقع ممکن است همراه ضعف عضلانی و حالت تهوع باشد. سرگیجه علت های مختلفی دارد؛ گاهی به خاطر کاهش قندخون و آب بدن و یا خستگی مفرط اتفاق می افتد. اما اگر سرگیجه، مداوم و دائمی باشد، دلیل دیگری دارد و باید به دنبال درمان آن باشیم. در بعضی مواقع علت گیجی سر ممکن است یک بیماری باشد که باید هرچه سریع اقدام کنید تا جلو پیشرفت آن را گرفت و به موقع درمان شود. چند عامل در حفظ تعادل دخیل است :

  • چشم ها
  • اعصاب حسی
  • گوش داخلی
  • مخچه

علائم سرگیجه

سرگیجه می تواند شبیه به بیماری حرکت باشد. افرادی که سرگیجه را تجربه می کنند، عموماً حس گیجی دارند یا فرد احساس میکند که محیط دور سرش میچرخد؛ سرگیجه یک علامت است، اما می‌ تواند در کنار علائم دیگر نیز رخ دهد. علائمی چون :

  • عدم تعادل(تلوتلو خوردن در راه رفتن)
  • سبکی‌سر
  • حالت منگی
  • تهوع و استفراغ
  • وزوز گوش
  • احساس کیپی در گوش
  • تشنج
  • سردرد
  • بی حسی و یا فلج شدن پاها و دست ها
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • دوبینی
  • نیستاگموس، که در آن چشم‌ها به‌طور غیرارادی و با سرعت زیاد از یک سو به سوی دیگرحرکت می‌کنند

سرگیجه چیست

علت سرگیجه چیست ؟

سرگیجه ها انواع مختلفی دارند و در نتیجه دلایل گوناگونی هم میتوانند داشته باشند، از جمله اختلال در گوش داخلی، بیماری های حرکتی، مشکلات مغزی و مخچه ای و همچنین عوارض برخی از داروها میباشد. گاهی اوقات ناشی از مشکلات سلامتی اساسی مانند گردش خون ضعیف، عفونت و یا جراحت خصوصا در ناحیه گوش یا سر است. اینکه سرگیجه چه مدت طول می کشد و علائم دیگری دارد یا خیر، به علت شما بستگی دارد. برخی از مشکلات و سرگیجه هایی که باعث عدم تعادل میشوند عبارتند از:

کاهش یا افزایش فشار خون

افت فشار خون نیز در بسیاری از موارد همراه با احساس سبکی سر میباشد. پایین شدن فشار خون در بسیاری از موارد در اثر کمبود سدیم , کم خونی و یا مصرف مواد ترش اتفاق می افتد. ایستادن و یا نشستن طولانی مدت نیز باعث وقوع سرگیجه میگردد. اگر فشار خون زیاد پایین بیاید؛ غش و ضعف بدن هم به همراه دارد. بالارفتن فشار خون هم چون روی سلول های کریستای مجاری نیم دایره گوش داخلی تاثیر میگذارد و آنها را تخریب میکند باعث وقوع سرگیجه شدید میشود که با حرکت سر و حضور در آسانسور فرد احساس گیجی میکند.

بیماری منییر

سندروم منییر ( Menieres ) بیماری گوش داخلی است که در آن حجم مایع گوش داخلی به دلیل ناهنجاری آناتومیک، عفونت‌ های ویروسی، آلرژی، ضربه به سر و میگرن اتفاق می افتد که بصورت یکطرفه علائم خود را در گوش نشان میدهد. از مهمترین علائم بیماری منییر کاهش شنوایی یکطرفه, وزوز گوش, احساس پری یا کیپ بودن گوش میباشد. سرگیجه منیری بین ۲۴ دقیقه تا ۲۴ ساعت اتفاق می افتد که گاها همراه تهوع و استفراغ و تعریق شدید میباشد. برای تشخیص بیماری منیر حتما باید تست شنوایی نوار گوش یا ECHOG انجام گرفت. مرکز شنوایی سنجی ماهان سمعک با دربرداشتن پیشرفته ترین دستگاه های شنوایی سنجی و برخورداری از کادر مجرب در زمینه تشخیص این بیماری به شما خدمات دهد.

سرگیجه چیست و علت به وجود آمدن آن

سرگیجه در اثر کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 در تولید گلبول های قرمز نقش بسزایی دارد. کمبود این ویتامین باعث وقوع کم خونی و کاهش فشار خون در بدن میشود و بدنبال آن اکسیژن رسانی به سلول های مغزی کم شده و گیجی موقتی را هنگام سریع بلند شدن از زمین بهمراه دارد.ویتامین B12 در سبزیجات و گوشت بوفور یافت میشود.

کم خونی

کم خونی باعث وقوع سرگیجه های موقتی میشود که در بیشتر مواقع هنگام بلندشدن سریع از روی زمین برای فرد به وقوع میپیوندد؛ چرا که در این هنگام اکسیژن رسانی به سلول های مغزی توسط خون , کاهش می یابد. کم خونی در اثر کمبود آهن, جذب نشدن آهن بدلیل کمبود اسید فولیک و اسیداسکوربیک(ویتامینC) و بیماری هموفیلی رخ میدهد که پزشک با مشاهده جواب آزمایش و تجویز مکمل های غذایی این مشکل را رفع و درمان میکند.

سرگیجه وضعیتی خوش خیم ناگهانی BPPV

شایع ترین علت سرگیجه چیست ؟ BPPV شایع ترین علت سرگیجه است. این نوع از سرگیجه حالتی است که با حرکت سریع سر ایجاد می شود مثل غلت زدن در خواب یا هنگامی که ضربه ای به سرتان وارد میشود. این سرگیجه از بلورهای کلسیمی که در مجاری نیم دایره گوش داخلی شناور هستند، ناشی می شود.در سرگیجه وضعیتی حمله‌ای خوش‌خیم، این بلورها کنده می‌شوند و در مجاری نیم‌دایره‌ای قرار می‌گیرند. در آن‌جا، هر بلور رهاشده وقتی که حرکت می‌کند، سلول‌های موئی داخل مجاری نیم‌دایره‌ای را تحریک می‌کند. در نتیجه، مغز اطلاعات اشتباهی از موقعیت فرد دریافت می‌کند و سرگیجه چرخشی اتفاق می‌افتد. در BPPV زمان سرگیجه کمتر از 60 ثانیه طول می‌کشد، اما حالت تهوع و سایر نشانه‌ها نیز ممکن است بهمراه آن باشد.

وجود عفونت و التهاب در گوش میانی و داخلی

گاهی در اثر تجمع مایعات در گوش داخلی بیماری منیر اتفاق نمی‌افتد اما سرگیجه خود را با علائم و نشانه‌های التهاب گوش داخلی نشان می‌دهد. در این صورت در عصب هشتم التهاب حاد شروع می‌شود. اگر دلیل سرگیجه وجود عفونت و التهاب در گوش داخلی باشد، علاوه بر اینکه شنوایی خود را از دست میدهید درد گوش هم دارید. همچنین عفونت گوش میانی که با آن بیماری «اوتیت گوش میانی حاد پ» نیز گفته می‌شود، موجب سرگیجه می‌شود. در این بیماری فضای گوش میانی، عفونی می‌شود. که علاوه بر سرگیجه, بدلیل وجود مایع پشت پرده گوش دچار کم شنوایی میشوید که متخصص ENT بوسیله شنوایی سنجی و تجویز آنتی بیوتیک این بیماری را کنترل خواهند کرد.

کلینیک شنوایی سنجی ماهان سمعک در اصفهان با انجام تست های پیشرفته به تشخیص این بیماری به شما کمک خواهد کرد. علت ابتلا به این بیماری ممکن است بخاطر عفونت های باکتریایی و یا ویروسی در گوش میانی باشد. مثلا ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و یا آلرژی هم باعث این بیماری می‌شود. در نتیجه گرفتگی و تورم مجاری بینی ,حلق و گلو به این بیماری مبتلا می‌شود.

سرگیجه چیست و علت آن

میگرن یا میگرن و ستیبولار

علت سرگیجه میگرنی چیست ؟ سرگیجه‌ هایی ک منشا میگرنی دارند اغلب با سردرد یک سمت سر، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و استفراغ همراه است. سرگیجه میگرنی به نوعی از سرگیجه گفته می‌ شود که در افرادی که میگرن دارند اتفاق می‌افتد. افرادی که دچار این نوع سرگیجه هستند احساس می کنند که خودشان و یا اشیا اطرافشان در حال چرخش هستند در حالی که در واقع اینگونه نیست. سیستم دهلیزی گوش سیستمی در گوش داخلی است که باعث حفظ تعادل در بدن میگردد. باید توجه داشت که در میگرن دهلیزی ما سردرد نداریم. ولی علائم سرگیجه میگرنی عبارتند از:

  • سرگیجه و حالت تهوع
  • سرگیجه های طولانی(حدود چند دقیقه)
  • عدم تعادل
  • هنگام حرکت سر,خوابیدن و سجده سرگیجه تشدید میشود
  • حالت منگی و گیجی
  • احساس میکنید زمین زیر پایتان مرتبا حرکت میکند
  • سردرد ضربانی و یکطرفه
  • حساسیت بیش از حد به صدا

0 0 رای
امتیاز مقاله
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاهات

تبلیغات :

ترس و اضطراب از مرگ
بزرگسالان

اضطراب از مرگ

به نظر شما علت ترس و اضطراب از مرگ چیست و بین چه کسانی شایع تر و شدیدتر است؟ آیا این ترس سودی برای انسان

ادامه مطلب
بزرگسالان

تومور عصب شنوایی

.تومور عصب شنوایی Vestibular schwannoma یا نوروم آکوستیک(acoustic neuroma) یک نوع تومور خوش خیم است. که می تواند عوارض متعددی از جمله ناشنوایی، وزوز گوش و

ادامه مطلب
بیماری های زنان

پیرگوشی چیست؟

پیرگوشی (presbycusis)  کاهش شنوایی مربوط به سن است که در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی

ادامه مطلب
عمل میرنگوتومی گوش
مقالات

عمل میرنگوتومی گوش چیست؟

جراحی میرنگوتومی گوش چیست؟ برای آشنایی با عمل میرنگوتومی گوش لطفا با ما همراه باشید: یکی از شایعترین بیماری های گوش عفونت گوش میانی می

ادامه مطلب

جدید ترین نوشته ها

تبلیغات :