نگهداری از سمعک

0
نگهداری از سمعک
زمان مطالعه: 7 دقیقه

نگهداری از سمعک

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که چگونه می توانید از سمعک خود به خوبی نگهداری نمایید و عمر آن را افزایش دهید؟ در این مقاله سعی داریم روش های متفاوت نگهداری از سمعک را بررسی کنیم ، با بشنو در ادامه این مقاله همراه شوید :

شما یک بار هزینه  زیادی را برای تهیه سمعک متناسب با نیاز و سلیقه ی خود پرداخت می کنید، بنابراین اگر بتوانید با استفاده از نکات نگهداری از سمعک از آن مراقبت کرده و مدت زمان بیشتری از ان استفاده کنید، برای شما کاملا بصرفه خواهد بود .در این مقاله قصد داریم که نکاتی را بیان نماییم تا اگر دارای سمعک هستید با رعایت آنها بتوانید از این وسیله ی شخصی نهایت استفاده را ببرید .

نکات مهم در نگهداری از سمعک

نظافت روزانه :

می توانید از یک دستمال خشک و بدون پرز استفاده نمایید و سمعک خود را از هر نوعی که هست کاملا تمیز نمایید تا جرم ها در داخل قالب سمعک شما باقی نماند زیرا پس از مدتی می توانند باعث افت کیفیت صدای سمعک شوند. به مرور زمان ممکن است جرم گوش وارد سمعک شده و مسیر صدا را مسدود سازد.

به دلیل اهمیت سمعک در بهتر شنیدن و نیاز انسان به شنیدن بهتر نگهداری از سمعک بسیار اهمیت دارد.

در این حالت سمعک از کار افتاده و صدایی ندارد و خیلی از بیماران به اشتباه تصور می‌کنند که سمعک آن ها خراب شده است در صورتی که با یک نظافت ساده و بازکردن خروجی صدا در قالب می‌توانیم مشکل را حل کنیم.

البته وقتی شما هر روز از سمعک استفاده می کنید، تولید جرم در مجرای گوش های شما کمی بیشتر از سابق رخ خواهد داد. به همین دلیل کسانی که از سمعک استفاده می کنند باید حداقل سالی یک بار برای جرم گیری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند.وسایل نظافت جهت نگهداری از سمعک

همیشه یادتان باشد قبل از تماس با سمعکتان، مطمئن شوید که دستتان تمیز و خشک است. برای نگهداری از سمعک خود از از شستشوی آن اکیدا خودداری کنید مگر اینکه این وسیله از نوع ضد آب باشد .

هم چنین از الکل برای پاک کردن استفاده ننمایید بلکه از وسایل مخصوص و محلول های مخصوص نظافت سمعک می توانید استفاده کنید . در صورت استفاده از آب یا الکل ممکن است دستگاه شما با مشکلات جدی یا حتی خرابی دائمی مواجه شود .

 باتری سمعک :

یکی دیگر از نکات مهم در نگهداری از سمعک مربوط به باتری آن می باشد .در هنگام  تعویض باتری سمعک خود ، این وسیله را روی یک سطح صاف قرار دهید و اینکار را انجام بدهید. هم چنین در زمان هایی که از سمعک استفاده نمی کنید در باتری آن را باز بگذارید تا در برخورد با جریان هوا قرار گیرد.

این مطلب رو هم بخون :
تومور عصب شنوایی

روش صحیح نگهداری از سمعک باعث افزایش عمر و دوام سمعک شما میشود و از خرابی احتمالی آن جلوگیری میکند. اگر زمانی پیش آمد که نخواستید برای مدتی از سمعکتان استفاده کنید حتما باتری آن را دربیاورید.

به این موضوع دقت کنید که از باتری غیر از باتری سمعک (مثل باتری ساعت) استفاده نکنید. به خاطر اینکه باتری ساعت به دلیل تفاوت در نوع ولتاژش با باتری سمعک می تواند باعث آسیب رساندن به سمعک شما شود.

درصورت خرید باتری جدید حتما به تاریخ انقضاء آن توجه کنید. و هرگز در هنگام تعویض باتری ، باتری نو و قدیمی را کنار هم قرار ندهید. حتی از قرار دادن آن در کنار داروها، خودداری کنید؛ به دلیل کوچیک بودن اندازه آن ممکن است با قرص اشتباه گرفته شود .

باتری سمعک دارای دو قطب مثبت + و منفی _ می باشد که در هنگام گذاشتن آن داخل در باتری بایستی به جهت آن توجه کرد و از جهت درست آن را داخل در باتری قرارداد.

یکی از مسائل دیگر که رعایت آن برای نگهداری از سمعک موثر است دور بودن از گرما و نور آفتاب و یا رطوبت شدید می باشد.

سمعک شما نباید در گرما ، نور آفتاب و یا رطوبت شدید قرار بگیرد ، پس اگر می خواهید از استخر یا سونای بخار استفاده کنید سمعک را در بیاورید و پس از حمام یا شنا قبل از اینکه سمعکتان را داخل گوشتان بزارید ، گوش‌هایتان را تمیز و خشک کنید.

ممکن است شما بخواهید از نوع ضد آب سمعک استفاده کنید که در این صورت رطوبت دیگر مانعی برای استفاده نخواهد بود. ولی همچنان نور افتاب و گرمای شدید می تواند به آن آسیب برساند . به صورت کلی مطالعه دقیق شرایط استفاده از سمعک شما را در استفاده از آن راهنمایی خواهد کرد .

در نگهداری از سمعک نکته ای در مورد سوت کشیدن یا فیدبک آن می باشد و باید دقت کنید که هر صدای سوتی که از سمعک بشنوید نشان دهنده ی مشکل آن نیست ، برای مثال : این وسیله در حین گذاشتن و یا برداشتن از گوش سوت می‌کشد که این حالت نشانه روشن بودن سمعک است

اما اگر در حال استفاده از سمعک خود هستید و صدای سوت در گوش شما می پیچد بهتر است که با متخصص شنوایی خود تماس بگیرید . اگر سمعکتان کاملا در جای مناسب خود داخل گوش شما قرار گرفته باشد ، صدای فیدبک را نخواهید شنید .

این مطلب رو هم بخون :
معرفی و علائم برفک دهان نوزاد

شنیدن صدای فیدبک نشان دهنده ی آن است که قالب سمعک کوچک است و نیاز به تهیه قالب جدید می باشد یا اینکه جرم گوش زیادی در مجرا وجود دارد که مانع از قرارگیری قالب گوش به طور صحیح در جای خود می شود . با توجه به قیمت بالای انواع سمعک نگهداری از سمعک بسیار با اهمیت است.

سمعک های پشت گوشی:

  • سمعک های پشت گوشی را با یک پارچه خشک ، سمعک و قالب آن را تمیز نمائید. هرگز خود سمعک را نشوئید.
  •  هنگام عدم استفاده از سمعک خصوصا شب ها، در باتری را باز بگذارید تا تا هم رطوبت ایجاد شده در سمعک بخار شود، همچنین جریان هوا در آن برقرار گردد.
  •  مطمین شوید که هیچ جرمی ، داخل دهانه سمعک و یا قالب نشده باشد زیرا این ها موجب کاهش تاثیر و عملکرد سمعک می گردند.

همچنین مطالعه کنید: چه کار هایی باعث کاهش عمر سمعک می شود؟

چگونگی شستشوی قالب گوش و نگهداری از سمعک:

  • قالب گوش را از سمعک جدا کنید.
  • قالب سمعک باید بطور منظم شستشو شود.
  • ممکن است قطراتی از آب، داخل قالب گوش و یا لوله آن باقی بماند.
  • قالب را با آب نیمه گرم و صابون بشوئید. از مواد شوینده قوی برای این منظور استفاده نکنید.
  • اگر باید از داروهای گوش مثل قطره استفاده کنید ، استفاده از سمعک را به صورت موقت قطع نمایید.
  • قبل از اتصال مجدد سمعک به قالب گوش و لوله آن ، اطمینان حاصل کنید که قالب و لوله کاملا خشک شده باشند.
  • در این موارد برای نگهداری از سمعک، وسایل خاصی برای دمیدن هوا در اختیار متخصص سمعک شما قرار دارد که قطرات آب را خارج می نماید.
  • فراموش نکنید که تا زمانی که قالب ها کاملاً خشک نشده اند، آن ها را به سمعک های خود وصل نکنید.
  • به هیچ عنوان اقدام به تمیز کردن قسمت های داخلی سمعک خود نکنید. قسمت های داخلی سمعک بسیار ظریف و حساس هستند و با کوچکترین تماسی ممکن است به آن ها آسیب بزنید.

سمعک های داخل گوش (ite) و کاملا داخل کانال (cic) :

جرم تولید شده در کانال گوشی شما، می تواند موجب بسته شدن و گرفتگی دهانه سمعک گردد. به منظور تسهیل در پاک کردن این جرم توصیه ما، استفاده از سمعک های داخل گوشی مجهز به یکی از سیستم های محافظ در برابر جرم گوش می باشد که عبارت اند از : wan gard یا no wan ، micro wan buster و یا wan buster که برای خارج نمودن سریع و راحت جرم گوش طراحی شده اند .

این مطلب رو هم بخون :
پیری زیستی چیست؟

نکته: بهترین روش نگهداری از سمعک، نظافت سمعک های داخل گوشی شامل تمیز کردن ورودی صدا یا دهانه میکروفون و خروجی صدا یا همان فیلتر سمعک می باشد.

برای نگهداری از سمعک چه کارهایی را نباید انجام دهید:

باز هم تاکید میکنیم که هیچ گاه از آب یا الکل برای تمیز نمودن سمعک استفاده نکنید. شما می توانید خارج و سطح سمعک را بوسیله پارچه و یا وسایل مخصوص پاک کردن که همراه با سمعک به شما داده می شود خشک و تمیز نمائید.

فن‌آوری سمعک‌ها بسیار ظریف و حساس است و با کوچکترین اشتباهی ممکن است از بین بروند. شما نباید سعی کنید با استفاده از پیج گوشتی یا روغن به قطعات الکترونیکی یا الکترومکانیکی سمعک دست بزنید و بخواهید تغیبراتی بدهید. بنابراین برای هر نوع تعمیرات لازم است حتما به متخصص مراجعه نمایید.

به دلیل حساسیت مدارهایی که در داخل سمعک وجود دارد در برابر افتادن یا پرت کردن آسیب پذیری زیادی دارند ، لذا هیچوقت آن را پرت نکنید. و همیشه مراقب باشید که سمعکتان نیفتد.

برای نگهداری از سمعک هیچگاه نباید سمعک را در معرض گرمای شدید قرارداد (مثل گذاشتن سمعک در داخل ماشین پارک شده زیر آفتاب) این کار باعث بروز صدمات جدی و شدید به دستگاه شما میشود . سمعک نباید در معرض رطوبت قرار گیرد، مانند قرارگرفتن در سونای بخار یا زیر دوش یا باران شدید.

در صورتیکه سمعک در محیط بسیار مرطوبی قرار گیرد با احتیاط آنرا خشک نموده و از کیت ضد رطوبت استفاده کنید. ورود گرد و غبار به سمعک می تواند به سمعک آسیب برساند و تا حد امکان سمعک باید از گرد و غبار دور باشد. البته بعضی برند ها با به کاربردن تکنولوژی نانو در ساخت پوسته سمعک ها، مقاومت آن ها را در برابر گرد و غبار بالا برده اند.

با توجه به ظرافت بعضی از سمعک ها نگهداری از سمعک واقعا کاری هنرمندانه است.

هر گاه از لوسیون (خصوصا لوسیون های برنزه شدن در آفتاب) استفاده نمودید، دست هایتان را قبل از کار با سمعک و یا قرار دادن باتری در آن کاملا شستشو دهید. استفاده از اسپری مو نیز می تواند به سمعک آسیب وارد نماید. همچنین سمعکتان را از تماس با اسپری مو یا لوازم آرایش دور نگهدارید.

قبل از اینکه بخواهید از این لوازم استفاده کنید سمعکتان را خارج کنید. چون ذرات ریز اسپری مو یا لوازم آرایش ممکن است ورودی میکروفن و کلید کنترل صدا را مسدود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.