زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرطان گوش

علائم سرطان گوش معمولاً به عنوان سرطان پوست در کانال گوش یا پوست بیرونی گوش خارجی ، شروع می شود. این نوع از سرطان می‌تواند روی عملکرد استخوان گیجگاهی، تأثیر بگذارد. در صورتی که این تومور در استخوان گیجگاهی رشد کند، می تواند موجب کم شنوایی ، سرگیجه و فلج صورت شود.

انواع  سرطان ها‌ی گوش شامل کارسینوم سلول بازال، ملانوم، کارسینوم کیستیک آدنوئید، آدنوکارسینوم و.. است. ملانوم و کارسینوم دو نوع سرطانی هستند که سلول‌های گوش را تحت حمله قرار می دهند. کارسینوم سلول سنگفرشی که در ناحیه بیرونی گوش ایجاد می شود، شایع تر است، اما کارسینوم سلول بازال و ملانوم بدخیم در گوش داخلی یا میانی نیز می تواند رخ دهد.

شایع ترین نوع مشاهده شده‌ی سرطان گوش، کارسینوم سلول سنگفرشی است. سرطان گوش ممکن است مجرای گوش را به تنهایی درگیر کند، یا ممکن است سایر ساختارهای استخوان تمپورال، استخوانچه ها (استخوان های شنوایی)، ماستوئید (استخوان پشت گوش)، عصب حرکتی صورت، و اندام های گوش داخلی شنوایی را درگیر کند.

علائم سرطان گوش خارجی چیست؟

حدود 5 درصد از سرطان‌های پوست در گوش ایجاد می‌شوند و این سرطان‌ها معمولاً در پوست بیرونی دیده می‌شوند. نقطه ملتهب یا زخمی که بیش از 4 هفته باقی بماند، علامت اولیه سرطان گوش خارجی است.

در علائم سرطان گوش زخم هایی که خونریزی می کنند یا تبدیل به زخم‌های عمیق می شوند، می توانند برخی از علائم اولیه‌ی سرطان باشند. خال هایی که تغییراتی مانند رشد، خارش و خونریزی را نشان می دهند باید بررسی شوند. تومورهای گوش ممکن است مانند سرطان سلول سنگفرشی خوش خیم یا بدخیم باشند. رشد این تومورها اغلب آهسته است، بنابراین معمولاً زود تشخیص داده می شوند و به خوبی به درمان پاسخ می دهند.

این مطلب رو هم بخون :
انواع روش های شستشوی گوش - ساکشن گوش برای رفع گوش درد

علائم سرطان گوش

علائم سرطان گوش میانی و داخلی چیست؟

سرطان گوش داخلی بسیار نادر است. به گفته محققان، کمتر از یک میلیون نفر در یک کشور با جمعیت ۱۰۰ میلیون نفر، به سرطان گوش میانی مبتلا می شوند. علائم سرطان گوش بسته به محل وجود تومور در گوش ، تغییر می کند. ترشحات خونی از گوش داخلی شایع ترین علامت سرطان گوش میانی است، اما علائم دیگر آن عبارتند از:

  • ناتوانی در حرکت دادن صورت در سمت آسیب دیده گوش
  • گوش درد در قسمت داخلی گوش
  • از دست دادن شنوایی
  • تورم در غدد لنفاوی گردن
  • زنگ زدن گوش
  • سردرد
  • سرگیجه و احساس سنگینی در سر

عفونت گوش مزمن خطر ابتلا به سرطان گوش را افزایش می‌دهد و از آنجا که کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر در معرض عفونت گوش قرار دارند. اغلب موارد به دلیل این که شک به سرطان‌های گوش و علائم سرطان گوش وجود ندارد. سرطان گوش در مرحله پیشرفته تشخیص داده می‌شود. لازم است که در صورت مشاهده‌ی هر گونه علائم برای بررسی احتمالی ابتلا به سرطان گوش و راه‌های درمان آن حتماً به پزشک مراجعه شود.

کاهش شنوایی، ضعف در عضلات صورت، وزوز گوش و درد حاد برخی از علائم سرطان گوش هستند. بافت ها به طور غیر طبیعی رشد می کنند و ممکن است زخم و تورم ایجاد شود. گاهی اوقات، خون یا چرک زرد غلیظ ممکن است از گوش آسیب دیده تراوش کند. این سرطان ممکن است به صورت موضعی به غدد بزاقی، استخوان، غدد لنفاوی یا بافت های نرم و یا حتی به کبد و ریه ، گسترش دهد.

کارسینوم

انواع سرطان گوش و علائم آن چیست؟

سرطان سلول بازال

  • این نوع سرطان بیشتر روی صورت ایجاد می شود و سپس به گوش گسترش می یابد. زخم ها به صورت مهره ای و برجسته ظاهر می شوند و برای مدت طولانی بهبود نمی یابند. زخم‌های ایجاد شده ممکن است با پوسته‌ی سفت به نظر برسند و هنگام لمس خونریزی می کنند.
  • در موارد دیگر، سرطان گوش، ندولی و سفت به نظر می رسد. سرطان سلول بازال که تهاجمی است می تواند کل گوش خارجی را درگیر کند. سرطان‌های موجود در سلول بازال از این نظر با سرطان‌های دیگر متفاوت هستند که متاستاز نمی‌دهند، اما به‌طور موضعی منتشر می‌شوند و منجر به آسیب بافت‌ها می‌شوند.
این مطلب رو هم بخون :
دلایل ابتلا آلزایمر و راه های جلوگیری از آن

سرطان های سلول سنگفرشی

  • ساختار سرطانی که در سلول سنگفرشی ظاهر می شود ، به شکل گل کلم یا زخم است. این زخم ها در قسمت پایینی به بافت ها متصل می شوند. سلول‌های سرطانی از طریق خون به غدد لنفاوی مجاور گسترش می‌یابند و حتی ممکن است استخوان تمپورال را نیز درگیر کنند. سرطان سلول‌های سنگفرشی در نواحی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارد، بیش‌تر ظاهر می‌شود. و اگر سرطان سلول‌های سنگفرشی درمان نشود، ممکن است بسیار خطرناک و یا حتی کشنده باشد.

ملانوم های بدخیم

  • اینها معمولاً از یک خال منشأ می گیرند که از رنگ قهوه ای به سیاه تغییر می کند و به سرعت با حاشیه‌ی ناهموار رشد می کند. همچنین ممکن است به صورت زخم تاول ایجاد شود. این نوع از سرطان در تمام بخش‌های پوست می‌تواند تشکیل شود، بنابراین لازم است که فرد مرتب با پزشک معالج خود در این مورد مشورت کند.
  • این سرطان ممکن است بافت های مجاور را هم درگیر کند و از طریق سیستم لنفاوی و خون پخش شود.

علائم سرطان گوش

 آدنوئید کیستیک

  • این سرطان در مجرای گوش خارجی ایجاد می شود. این یک سرطان نادر است که رشد آهسته‌ای دارد. کارسینوم کیستیک آدنوئید به شکل نامناسبی در گوش ظاهر می شود و از غدد عرق، بافت های غدد بزاقی و همچنین از غده ترشح کننده جرم گوش منشاء می گیرد. این نوع سرطان به نسبت سرطان سلول‌های سنگفرشی و پایه‌ای کم‌تر شیوع دارد.

آدنوکارسینوم سرومینوز

  • این نوع سرطان گوش، در غدد ترشح کننده‌ی موم گوش ایجاد می شود. علائم آن شامل گوش درد و مشکلات شنوایی است. اعصاب صورت در این نوع سرطان تحت تأثیر قرار میگیرند و حتی ممکن است منجر به فلج شدن اعصاب صورت شود.
این مطلب رو هم بخون :
علل و درمان خارش گوش

درمان سرطان گوش

اقدامات درمانی اولیه سرطان گوش و راه‌های درمان آن، شامل عمل جراحی یا پرتودرمانی یا هر دو است. این اقدامات درمانی تقریباً سرطان های قسمت خارجی گوش را درمان می کند و وسعت جراحی که باید انجام شود بر اساس مرحله سرطان است. هشتاد و پنج درصد از سرطان‌های مجرای گوش در صورت تشخیص سریع به صورت کامل بهبود. پیدا می‌کنند.

در برخی موارد، مجرای گوش، استخوان و پرده گوش باید برداشته شود. و بسته به مقداری که برداشته شده است، پزشک ممکن است بتواند گوش شما را بازسازی کند. در برخی موارد، شنوایی به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. در موارد دیگر، ممکن است لازم باشد از سمعک استفاده کنید.

رایج ترین انواع جراحی سرطان گوش در زیر ذکر شده است:

  • جراحی میکروگرافیک Mohs
  • برداشتن موضعی توده و یا زخم به صورت گسترده
  • بیوپسی اکسیزیونال
  • برداشتن و جراحی غدد لنفاوی
  • اوتولاپسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.